Rosja poderwała 7 ogromnych samolotów An‑124. Po co?
Armia Federacji Rosyjskiej udowodniła, że jest w stanie wynieść w powietrze siedem samolotów An-124 Rusłan – czytamy na portalu Defense Express. Rosjanie poinformowali, że w sobotę 16 grudnia przeprowadzili szkolenie lotnicze i taktyczne lotnictwa transportowego na ogromnych maszynach, których możliwości wyjaśniamy. Dlaczego Rosja postanowiła poderwać siedem maszyn?
Ćwiczenia na samolotach Rusłan stanowiły próbę przeszkolenia młodych załóg personelu wojskowego do obsługi samolotów transportowych. Loty siedmiu maszyn były przeprowadzane jednocześnie, a Federacja Rosyjska sprawdzała możliwości wojska w zakresie przemieszczania płatowców na duże odległości – mowa o dystansie ok. 1 tys. km przy średniej prędkości ok. 500 km/h (na pułapie 4 tys. m). Personel wykonujący ćwiczenia był wyposażony w standardowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy.
Jak podaje wojskowe dowództwo lotnictwa transportowego sił powietrzno-kosmicznych Rosji, piloci ćwiczyli start, loty po konkretnej trasie i lądowanie. Wszystkie działania odbywały się w trudnych warunkach pogodowych, tzn. podczas opadów, w obecności nisko zawieszonych chmur i silnych podmuchów wiatru.
Jeden z największych samolotów na świecie
An-124 Rusłan to maszyna, która robi wrażenie za każdym razem, kiedy tylko pojawi się na niebie lub lotnisku. Identyczny samolot przyleciał do Polski jeszcze we wrześniu br. – wówczas Rusłan wylądował na podpoznańskiej bazie lotniczej w Krzesinach, co było związane z ćwiczeniami NATO Tiger Meet.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Historia An-124 sięga jeszcze lat 70. ubiegłego wieku, kiedy to w 1979 r. rozpoczęto prace nad samolotem. Pierwszy lot maszyny odbył się niewiele później, bo 24 grudnia 1982 r. Od tego czasu Rusłan pozostaje jednym z najważniejszych samolotów transportowych na świecie z uwagi na możliwość transportowania ładunku o łącznej wadze nawet 150 t.
Jednostkę napędową An-124 stanowią cztery silniki Progress D-18T, które generują po 229 kN ciągu. Te rozpędzają Antonova do prędkości maksymalnej 865 km/h. Zasięg samolotu wynosi z kolei nawet 11,5 tys. km (to zasługa zbiorników paliwa o pojemności 260 tys. l).
Antonov An-124 mierzy niespełna 70 m długości, osiąga ponad 20 m wysokości, a jego skrzydła mają rozpiętość 73 m. Wewnątrz samolotu znajduje się wbudowany dźwig, który pozwala przenosić ładunki o wadze do 30 t. Ponadto An-124 charakteryzuje się obecnością podwozia, które przystosowano do lądowania na nierównych pasach startowych. Dzięki temu Rusłan może docierać z ładunkami w nawet trudno dostępne miejsca.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski