Rosja poderwała 7 ogromnych samolotów An‑124. Po co?

Armia Federacji Rosyjskiej udowodniła, że jest w stanie wynieść w powietrze siedem samolotów An-124 Rusłan – czytamy na portalu Defense Express. Rosjanie poinformowali, że w sobotę 16 grudnia przeprowadzili szkolenie lotnicze i taktyczne lotnictwa transportowego na ogromnych maszynach, których możliwości wyjaśniamy. Dlaczego Rosja postanowiła poderwać siedem maszyn?

Lot siedmiu samolotów An-124
Lot siedmiu samolotów An-124
Źródło zdjęć: © vietnamnet.vn
Norbert Garbarek

Ćwiczenia na samolotach Rusłan stanowiły próbę przeszkolenia młodych załóg personelu wojskowego do obsługi samolotów transportowych. Loty siedmiu maszyn były przeprowadzane jednocześnie, a Federacja Rosyjska sprawdzała możliwości wojska w zakresie przemieszczania płatowców na duże odległości – mowa o dystansie ok. 1 tys. km przy średniej prędkości ok. 500 km/h (na pułapie 4 tys. m). Personel wykonujący ćwiczenia był wyposażony w standardowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy.

Jak podaje wojskowe dowództwo lotnictwa transportowego sił powietrzno-kosmicznych Rosji, piloci ćwiczyli start, loty po konkretnej trasie i lądowanie. Wszystkie działania odbywały się w trudnych warunkach pogodowych, tzn. podczas opadów, w obecności nisko zawieszonych chmur i silnych podmuchów wiatru.

Jeden z największych samolotów na świecie

An-124 Rusłan to maszyna, która robi wrażenie za każdym razem, kiedy tylko pojawi się na niebie lub lotnisku. Identyczny samolot przyleciał do Polski jeszcze we wrześniu br. – wówczas Rusłan wylądował na podpoznańskiej bazie lotniczej w Krzesinach, co było związane z ćwiczeniami NATO Tiger Meet.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Historia An-124 sięga jeszcze lat 70. ubiegłego wieku, kiedy to w 1979 r. rozpoczęto prace nad samolotem. Pierwszy lot maszyny odbył się niewiele później, bo 24 grudnia 1982 r. Od tego czasu Rusłan pozostaje jednym z najważniejszych samolotów transportowych na świecie z uwagi na możliwość transportowania ładunku o łącznej wadze nawet 150 t.

Jednostkę napędową An-124 stanowią cztery silniki Progress D-18T, które generują po 229 kN ciągu. Te rozpędzają Antonova do prędkości maksymalnej 865 km/h. Zasięg samolotu wynosi z kolei nawet 11,5 tys. km (to zasługa zbiorników paliwa o pojemności 260 tys. l).

Antonov An-124 mierzy niespełna 70 m długości, osiąga ponad 20 m wysokości, a jego skrzydła mają rozpiętość 73 m. Wewnątrz samolotu znajduje się wbudowany dźwig, który pozwala przenosić ładunki o wadze do 30 t. Ponadto An-124 charakteryzuje się obecnością podwozia, które przystosowano do lądowania na nierównych pasach startowych. Dzięki temu Rusłan może docierać z ładunkami w nawet trudno dostępne miejsca.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie