Eksperymentalne metody naprawy. Pomogą ukraińskim Bradleyom
Niemiecki Rheinmetall zdobył kontrakt Pentagonu wart 31 mln dol. na demonstrację szybkiej oceny uszkodzeń i napraw bojowych wozów piechoty Bradley dla Ukrainy.
Rheinmetall poinformował, że umowę zawarto z American Rheinmetall, czyli amerykańskim oddziałem koncernu. Jej realizacja ma potrwać 18 miesięcy. Firma zapowiada wdrożenie "zaawansowanych metod oceny uszkodzeń i napraw", które można rozmieścić bliżej rejonów walk.
Szybsze naprawy ukraińskich wozów Bradley
Jak wyjaśnia spółka, celem inicjatywy jest zmniejszenie luki między uszkodzeniem na polu walki a pełnym remontem magazynowym. Ma to umożliwić szybkie przywrócenie sprawności jeszcze przed dostawą nowych części lub przyjazdem wyspecjalizowanych ekip. Kluczowe mają być czas reakcji i elastyczność zaplecza. Ukraiński portal Defense Express zwraca uwagę, że do napraw mają być wykorzystywane eksperymentalne metoy.
Rdzeniem koncepcji będzie Rapid Damage Assessment and Repair Team (DAR). To zespoły odpowiednio przeszkolone i wyposażone w "zaawansowane procesy, narzędzia oraz adaptacyjny ekosystem łańcucha dostaw". W praktyce chodzi o skalowalne punkty napraw, które mogą pracować w "niebezpiecznych warunkach", bliżej frontu niż tradycyjne warsztaty.
Rheinmetall wskazuje, że takie rozwiązania mają zmniejszyć przestoje, podnieść poziom gotowości i zwiększyć odporność ciężkiego sprzętu oraz infrastruktury. Firma akcentuje skrót logistyczny: mniej transportów na głębokie zaplecze i szybszy powrót wozów Bradley do służby, co odciąża większe zakłady.
W komunikacie pojawia się jednocześnie data, która budzi pytania o "szybkość". Spółka podaje, że "zakończenie projektu zaplanowano na marzec 2027 r., wtedy też oczekuje się dostawy pierwszych odremontowanych BWP Bradley". Opis działań ma jednak charakter eksperymentalny: rozwiązania najpierw oceni się w Ukrainie, a następnie możliwe będzie ich rozszerzenie w armii USA.