Efekt sankcji? Rosjanie rozbierają swoje samoloty na części

Rosyjskie linie lotnicze rozbierają na części sprawne samoloty, aby zabezpieczyć części zamienne, których nie mogą już kupować za granicą z powodu zachodnich sankcji – podaje Agencja Reutera, powołując się na cztery źródła z branży lotniczej, które zastrzegły zachowanie anonimowości ze względu na sytuację panującą w Rosji.

Rosjanie rozmontowują własne samoloty? Rosjanie rozmontowują własne samoloty?
Źródło zdjęć: © Getty Images | Urbanandsport
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Demontaż samolotów ma być prowadzony również przez pozostający pod kontrolą państwa Aerofłot. Działania te są zgodne z czerwcowym zaleceniem rosyjskiego rządu, aby linie lotnicze przeznaczyły część maszyn na części. Zgodnie z sugestią polityków, celem demontażu jest zabezpieczenie pozostałych samolotów wyprodukowanych za granicą tak, aby mogły one latać co najmniej do 2025 r.

Rosjanom brakuje ważnych podzespołów?

Sankcje nałożone na Rosję po tym, jak pod koniec lutego zaatakowała Ukrainę, uniemożliwiły jej liniom lotniczym uzyskanie części zamiennych oraz poddanie ich konserwacji. Eksperci już wcześniej zapowiadali, że rosyjskie linie lotnicze prawdopodobnie zaczną wyciągać części ze swoich samolotów, aby zapewnić pozostałym maszynom zdatność do lotu.

Należy nadmienić, że znaczna część floty samolotów rosyjskich linii lotniczych składa się z zachodnich maszyn pasażerskich. Jak podaje Biełsat, około 80 proc. floty linii Aerofłot to modele Airbus i Boeing.

Według Agencji Reutera, obecnie co najmniej jeden rosyjski Suchoj Superjet 100 i Airbus A350 – oba eksploatowane przez Aerofłot – są uziemione i rozmontowywane. Druga z tym maszyn jest praktycznie nowa. Części zamienne były też pobierane z Boeingów 737 i Airbusów A320, ponieważ Aerofłot potrzebuje najwięcej komponentów z tych modeli.

Reuters zwraca uwagę, że także wspomniany już rosyjski Suchoj Superjet 100 jest silnie uzależniony od zachodniej technologii. Według informacji agencji, Aerofłot rozmontował już silnik z jednej z tych maszyn, aby umożliwić dalsze latanie innemu egzemplarzowi.

Eksperci z branży lotniczej podkreślają wprawdzie, że silniki są często wymieniane między samolotami i dostarczane na podstawie oddzielnych kontraktów. Zdaniem źródła z zachodniego przemysłu lotniczego, kanibalizacja rosyjskich samolotów jest jednak tylko kwestią czasu.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇