Duże ułatwienie, gdy ukradną ci kartę
Do Związku Banków Polskich zgłosiło się już kilkanaście firm, które są zainteresowane stworzeniem systemu jednego numeru telefonicznego, pod który będziemy dzwonić, aby zablokować kartę płatniczą
23.03.2011 10:58
Do Związku Banków Polskich zgłosiło się już kilkanaście firm, które są zainteresowane stworzeniem systemu jednego numeru telefonicznego, pod który będziemy dzwonić, aby zablokować kartę płatniczą - powiedział we wtorek PAP dyrektor w ZBP Remigiusz Kaszubski.
"Zgłosiło się do nas już kilkanaście zainteresowanych firm. Wyślemy do nich zapytanie ofertowe. Przypuszczam, że to zapytanie zaczniemy przygotowywać w przyszłym tygodniu" - zaznaczył.
Następnie - jak wyjaśnił - firmy będą miały minimum miesiąc na zapoznanie się z nim. Później będą analizowane ich oferty. "Zakładam, że jeśli otrzymamy konkretne propozycje, to wdrożenie systemu będzie szybkie" - powiedział.
Wyjaśnił też, że przy wyborze oferty ZBP będzie brał pod uwagę cenę, bezpieczeństwo, efektywność i możliwość rozbudowania systemu bez specjalnie wysokich kosztów.
ZBP chce, że w trzecim lub czwartym kwartale 201. r. zaczął działać jeden numer telefoniczny, pod którym będzie można blokować karty płatnicze w przypadku ich kradzieży lub zagubienia. Powstała już specyfikacja tego projektu. "Wiemy już, jak system będzie działał. Mamy uchwałę w tej sprawie Rady Wydawców Kart Bankowych i uchwałę zarządu Związku Banków Polskich. Teraz zajmiemy się wyborem podmiotu, który zbuduje ten system" - powiedział PAP na początku marca Kaszubski.
Nie chciał zdradzić szczegółów działania systemu. "Pierwszym krokiem w tworzeniu systemu będzie uruchomienie contact center z automatycznym wybieraniem głosowym. Klient zadzwoni, otrzyma zapytanie o to, w jaki banku ma kartę, potem nastąpi przekierowanie do danego banku. Drugi krok to strona internetowa - chcemy, żeby ona miała charakter informacyjno-edukacyjny. Trzecim krokiem będzie wprowadzenie fotokodów" - zaznaczył.
Fotokod to niewielki czarno-biały obrazek, w którym zakodowane są informacje, np. link internetowy. Informacje te można odczytać za pomocą odpowiedniej aplikacji w telefonie komórkowym (z aparatem fotograficznym). Dzięki temu zostajemy skierowani pod ten adres internetowy i możemy zapoznać się z treścią strony.
Kaszubski dodał, że uzyskał dla projektu przychylność Narodowego Banku Polskiego. Rocznie klienci zwracają się o zastrzeżenie kilkudziesięciu tysięcy kart jednego dużego banku.
W kwietniu 2010 r. Kaszubski poinformował, że Związek Banków Polskich zerwał rozmowy z Telekomunikacją Polską dotyczące uruchomienia jednego numeru telefonicznego, pod którym można zablokować kartę płatniczą. Zaznaczył, że TP wyceniła projekt na sumę znacznie wyższą niż ta, jaka była do zaakceptowania przez ZBP.