Desantowy okręt podwodny. Niezwykła koncepcja od tureckiego producenta
Turecka firma stoczniowa Dearsan na wystawie obronnej IDEF 2023 odbywającej się w Stambule zaprezentowała projekt miniokrętu podwodnego, jakiego jeszcze nie było. Choć na razie zobaczyliśmy tylko model, to plany tego pojazdu robią wrażenie.
29.07.2023 15:25
Dearsan na IDEF 2023 zaprezentował kilka rodzajów zminiaturyzowanych łodzi podwodnych przeznaczonych do niestandardowych celów. Wszystkie projekty znajdują się jeszcze w fazie koncepcyjnej, więc można było oglądać jedynie ich modele. Wśród zaprezentowanych znalazły się takie projekty jak mała podwodna łódź desantowa LCSUB, mała łódź szturmowa HDA-700, mały okręt podwodny AMT SEAL SUB i jego bezzałogowy wariant XLUUV.
Desant spod powierzchni morza w sile nawet 60 marines
Na szczególną uwagę zasługuje projekt podwodnej łodzi desantowej LCSUB, która może zabrać ze sobą na pokład nawet 60 żołnierzy desantu i załogę w liczebności od 5 do 13 osób. Wyporność konstrukcji wynosić ma 180 ton przy długości kadłuba rzędu 29,9 metra, szerokości 5,2 metra i wysokości 4,65 metra. Łódź byłaby napędzana przez silnik elektryczny i operowałaby w płytkich akwenach, na przykład w przybrzeżnych rejonach morza.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Według planów LCSUB będzie w stanie operować samodzielnie lub w grupie podobnych jednostek i stanie się bazą dla szturmowej wersji, czyli okrętu podwodnego HDA-700, który różnił się od niego będzie większymi gabarytami i uzbrojeniem. Plany na HDA-700 obejmują 6 wyrzutni zdolnych do wystrzeliwania torped, pocisków manewrujących lub rozmieszczania min.
HDA-700 powinno osiągnąć długość kadłuba rzędu 36,5 metra, szerokości 8,1 metra i 7,2 metra wysokości. Załoga tego okrętu to od 16 do 24 osób.
Pozostałe zaprezentowane okręty
Jednostka o nazwie AMT SEAL SUB przeznaczona jest dla potrzeb operacyjnych Sił Specjalnych. Powinna ona mieć zaledwie 19 metrów długości, 2,5 metra szerokości i 1,7 metra wysokości i być przystosowana do zanurzania się na głębokość do 75 metrów. Elektryczny napęd zaś pozwoli na osiąganie prędkości do 10 węzłów. Nie zadeklarowano jednak jeszcze żadnych charakterystyk dla bezzałogowego wariantu tej łodzi o klasie XLUUV (czyli EXtra Large Uncrewed Underwater Vehicle).
Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski