"Demony" prędkości. Formuła 1 zapakowana do wozów bojowych
Technologia zawieszenia z Formuły 1 zwiększa prędkość i efektywność bojową szwedzkich CV90. Zastosowanie tego rozwiązania czyni je jednymi z najszybszych pojazdów na polu bitwy.
BAE Systems wprowadziło innowacyjne rozwiązania z Formuły 1 do pojazdu bojowego CV90, co pozwala mu poruszać się po trudnym terenie nawet o 40 proc. szybciej niż tradycyjne pojazdy tego typu. Dzięki aktywnemu systemowi tłumienia, CV90 nie tylko zyskuje na prędkości, ale także zmniejsza zmęczenie załogi i poprawia celność ognia.
Nowoczesne zawieszenie i jego zalety
Technologia zastosowana w CV90 automatycznie dostosowuje zawieszenie do prędkości i terenu, co pozwala na utrzymanie stabilności pojazdu. Jak podaje BAE Systems, adaptacja tego systemu z lekkich samochodów wyścigowych do ciężkiego pojazdu gąsienicowego była wyjątkowym wyzwaniem. Efektem jest nie tylko zwiększenie prędkości, ale także zmniejszenie zużycia podzespołów i kosztów napraw.
CV90, produkowany przez BAE Systems Hägglunds w Szwecji, jest jednym z największych rodzin pojazdów opancerzonych w Europie. Użytkowany przez Norwegię, Finlandię, Danię i inne kraje, pojazd przeszedł testy bojowe w Afganistanie i Liberii. Dzięki modułowej ochronie, CV90 jest odporny na różnorodne zagrożenia, w tym improwizowane ładunki wybuchowe i ataki chemiczne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dlaczego jest problem z recyklingiem plastiku?
Zaawansowane systemy bojowe
CV90 może być wyposażony w różnorodne uzbrojenie, w tym wieżę z działem Bushmaster kalibru 25-35 mm. Pojazd wspiera zarówno załogowe, jak i bezzałogowe wieże oraz integrację z pociskami i amunicją wybuchową. Dzięki cyfrowemu systemowi zgodnemu z normami NATO, CV90 oferuje pełne wsparcie dla operacji sieciocentrycznych.
BAE Systems podkreśla, że połączenie tych technologii czyni CV90 pojazdem przyszłości, zdolnym do prowadzenia operacji w pełnym spektrum z ograniczonym zapleczem logistycznym.