Boeing prezentuje CxR. To bezzałogowy zmiennopłat

Boeing ujawnił koncepcję bezzałogowego zmiennopłatu (konwertoplanu) CxR. Maszyna ma przenosić do 1 t ładunku i wykonywać misje uderzeniowe, rozpoznawcze oraz transportowe.

Koncept CxRKoncept CxR
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Norbert Garbarek

Boeing zaprezentował wstępny projekt bezzałogowca Collaborative Transformation Rotorcraft (CxR). To duży dron-konwertoplan (sprzęt mający zdolność zmiany położynia skrzydeł wraz z silnikami względem kadłuba) o masie ok. 2,2–3,1 t, projektowany do przenoszenia ładunku rzędu 500–1000 kg. Producent zakłada zastosowanie w rolach uderzeniowych, rozpoznawczych i logistycznych, co ma zwiększyć elastyczność użycia.

Koncepcja modułowego zmiennopłatu

Według opisu koncepcja opiera się na modułowej architekturze. Dla misji transportowych przewidziano wariant z innym kadłubem, przy zachowaniu wspólnych elementów, takich jak system sterowania i napęd. Celem jest uproszczenie obsługi i skalowanie platformy w zależności od zadania.

CxR wyróżnia układ napędowy: jeden turbinowy silnik gazowy ma napędzać dwa wirniki na końcach skrzydła. W klasycznych konwertoplanach stosuje się zwykle dwa silniki, dlatego wybór Boeinga jest nietypowy i podkreśla dążenie do uproszczenia konstrukcji przy zachowaniu osiągów.

Decyzja o wejściu w segment konwertoplanów to dla Boeinga praca nad błędami po programie Future Vertical Lift. W rywalizacji o następcę UH-60 Black Hawk konsorcjum Boeing–Lockheed Martin oferowało Defiant X z współosiowymi wirnikami i śmigłem pchającym. Maszyna osiągnęła 426 km/h, a docelowo miała lecieć przelotowo 460 km/h, z maksymalną 547 km/h.

Z nowym CxR Boeing wchodzi w bezpośrednią konkurencję z Sikorsky. Ten drugi proponuje rodzinę Nomad, wykorzystującą schemat Rotor Blown Wing do podobnych zadań. Jak zauważa portal Defense Express, Sikorsky ma już prototyp, podczas gdy CxR pozostaje na etapie koncepcji, co dziś daje Nomadowi przewagę czasową.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak
Wybrane dla Ciebie
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech