Boeing prezentuje CxR. To bezzałogowy zmiennopłat

Boeing ujawnił koncepcję bezzałogowego zmiennopłatu (konwertoplanu) CxR. Maszyna ma przenosić do 1 t ładunku i wykonywać misje uderzeniowe, rozpoznawcze oraz transportowe.

Koncept CxRKoncept CxR
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Norbert Garbarek

Boeing zaprezentował wstępny projekt bezzałogowca Collaborative Transformation Rotorcraft (CxR). To duży dron-konwertoplan (sprzęt mający zdolność zmiany położynia skrzydeł wraz z silnikami względem kadłuba) o masie ok. 2,2–3,1 t, projektowany do przenoszenia ładunku rzędu 500–1000 kg. Producent zakłada zastosowanie w rolach uderzeniowych, rozpoznawczych i logistycznych, co ma zwiększyć elastyczność użycia.

Koncepcja modułowego zmiennopłatu

Według opisu koncepcja opiera się na modułowej architekturze. Dla misji transportowych przewidziano wariant z innym kadłubem, przy zachowaniu wspólnych elementów, takich jak system sterowania i napęd. Celem jest uproszczenie obsługi i skalowanie platformy w zależności od zadania.

CxR wyróżnia układ napędowy: jeden turbinowy silnik gazowy ma napędzać dwa wirniki na końcach skrzydła. W klasycznych konwertoplanach stosuje się zwykle dwa silniki, dlatego wybór Boeinga jest nietypowy i podkreśla dążenie do uproszczenia konstrukcji przy zachowaniu osiągów.

Decyzja o wejściu w segment konwertoplanów to dla Boeinga praca nad błędami po programie Future Vertical Lift. W rywalizacji o następcę UH-60 Black Hawk konsorcjum Boeing–Lockheed Martin oferowało Defiant X z współosiowymi wirnikami i śmigłem pchającym. Maszyna osiągnęła 426 km/h, a docelowo miała lecieć przelotowo 460 km/h, z maksymalną 547 km/h.

Z nowym CxR Boeing wchodzi w bezpośrednią konkurencję z Sikorsky. Ten drugi proponuje rodzinę Nomad, wykorzystującą schemat Rotor Blown Wing do podobnych zadań. Jak zauważa portal Defense Express, Sikorsky ma już prototyp, podczas gdy CxR pozostaje na etapie koncepcji, co dziś daje Nomadowi przewagę czasową.

Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak
Wybrane dla Ciebie
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
Nowa siła NATO. Chcą mieć ponad 400 takich wozów
Nowa siła NATO. Chcą mieć ponad 400 takich wozów
Zbudowali własnego "HIMARS-a". Postawili go na radzieckim wozie
Zbudowali własnego "HIMARS-a". Postawili go na radzieckim wozie
Tłoczno na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Już tam nie zaparkujesz
Tłoczno na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Już tam nie zaparkujesz
Turcy dokonali tego jako pierwsi na świecie. Kizilelma przechodzi do historii
Turcy dokonali tego jako pierwsi na świecie. Kizilelma przechodzi do historii
Nietypowy związek w próbce z planetoidy. To składnik hormonu szczęścia
Nietypowy związek w próbce z planetoidy. To składnik hormonu szczęścia
Dotrzymali słowa. Wysłali żołnierzy i sprzęt do Polski
Dotrzymali słowa. Wysłali żołnierzy i sprzęt do Polski
Samoloty w strumieniu promieniowania. Najsilniejszy od 20 lat
Samoloty w strumieniu promieniowania. Najsilniejszy od 20 lat
Przeleciały obok Ziemi. Miesiąc temu nie wiedzieliśmy, że istnieją
Przeleciały obok Ziemi. Miesiąc temu nie wiedzieliśmy, że istnieją
Starcie światów w Ukrainie. Opancerzony relikt ZSRR kontra robot
Starcie światów w Ukrainie. Opancerzony relikt ZSRR kontra robot
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯