Czym Polska może obronić niebo? MON przedstawił bilans lotnictwa
Filarem już za kilka lat będą myśliwce 5. generacji F-35, dzisiaj jednak nadal musimy bazować na konstrukcjach, które lata świetności mają dawno za sobą.
14.04.2021 11:29
MON przedstawił Sejmowej Komisji Obrony Narodowej stan sił powietrznych w Polsce. Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz zaznaczył, że główną siłą polskiego lotnictwa jest 48 myśliwców F-16, których zadania ofensywne i defensywne prowadzone mogą być w powietrzu oraz na lądzie i morzu w ramach wsparcia operacyjnego.
Ważną decyzją z punktu widzenia przyszłości lotnictwa wojskowego, a przede wszystkim obronności kraju, było wybranie myśliwców 5. generacji. W ramach umowy z Amerykanami opiewającej na 4.6 mld dolarów polskie F-35 pojawią się w Łasku w 2026 roku, co oficjalnie ogłosił szef MON Mariusz Błaszczak.
Polska otrzyma 32 samoloty, które wstępnie mają być użytkowane do 2070 roku i przede wszystkim mają zastąpić już mało użyteczne bojowo myśliwce MiG-29 i Su-22, które nadal mogą być wykorzystywane w ramach misji np. patrolowych wynikających z działań prowadzonych podczas pokoju.
Ponadto polskie lotnictwo posiada 52 maszyny szkoleniowe, w tym 8 a niedługo łącznie 12 nowoczesnych samolotów M-346 Bielik.
Na wyposażeniu jest też Boeing 737 800, 5 samolotów Herkules, 37 samolotów Bryza, 16 samolotów Casa i 2 samoloty Kashin, pełnią one np. rolę medyczną (obecnie głównie zajmują się transportem pacjentów z COVID-19), ale ich rola stricte transportowa dotyczy także działań związanych z naszym kontyngentem na misjach zagranicznych czy przewozem najważniejszych osób w kraju.
Ponadto Polska dysponuje 238 śmigłowcami:
- 4 śmigłowce pokładowe SH-2G
- 10 śmigłowców Mi-14
- 19 śmigłowców Mi-19
- 22 śmigłowce SW-4
- 25 śmigłowców Mi-8
- 4 śmigłowce Black Hawk S-70i
- 28 śmigłowców Mi-24
- 68 śmigłowców W-3
- 58 śmigłowców Mi-2
Nad Polską latają także statki bezzałogowe. Jest to 15 zestawów bsl typu Orbiter przeznaczonych do wykonywania rozpoznania z małych wysokości, które na co dzień stacjonują w 21 Bazie Statków Powietrznych w Mirosławcu.
Jak podkreśla wnp.pl nadal brakuje odpowiedzi na pytania o sprawność i gotowość statków powietrznych do zadań bojowych, czy prozaiczne pytanie, czy tego sprzętu po prostu wystarczy? W końcu warto zadać sobie także pytania nie tylko o zakup, ale i o eksploatację, szkolenia oraz całą logistykę, z którą wiąże się ta rewolucyjna zmiana w Siłach Powietrznych.