Polska bez nowych śmigłowców? Program Perkoz zawieszony

O polskich śmigłowcach w kontekście priorytetów Wojska Polskiego mówi się od lat... i prawdopodobnie przez kolejne lata to się nie zmieni.

i-Mi-8
Źródło zdjęć: © East News
Michał Prokopowicz
518

Polski program ma wyjątkowego pecha. Perkoz nie został uwzględnionych w Planie Modernizacji Technicznej, z uwagi na program śmigłowca uderzeniowego Kruk, który jest na początkowym etapie przygotowania. A to właśnie lekkie i średnie wielozadaniowe śmigłowce są potrzebne, by zastąpić wysłużone Mi-2, a nawet Mi-8.

Program zakładał pozyskanie 32 śmigłowców (zdolnych przenieść co najmniej 1000 kg) w trzech różnych wersjach:

  • dowodzenia,
  • wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia szkolenia lotniczego,
  • rozpoznawania i walki elektronicznej.

Firmy, które uczestniczyły w procedurze związanej z programem śmigłowca wielozadaniowego Perkoz, miały otrzymać informację od Szefa Szefostwa Techniki Lotniczej Inspektoratu Uzbrojenia o zawieszeniu programu.

Jest to, aż 12 podmiotów: Cobham Aviation Services UK, Works 11, WSK PZL-Świdnik, Hindustan Aeronautics, Boeing Company, Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, Airbus Helicopters, Bell Textron, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Elbit Systems, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Polska Grupa Zbrojeniowa.

Według nieoficjalnych informacji Defence24.pl ta wiadomość została przekazana 16 marca a dotyczyła "zawieszenia dialogu technicznego w programie średniego śmigłowca Perkoz", podał serwis.

Stawia to pod znakiem zapytania pojawienie się w Wojsku Polskim maszyn, które mogłyby zastąpić wysłużone Mi-2, Mi-8 podczas misji transportowych czy wspomóc W-3 Sokół częściowo je zastępując.

Mi-8 to radziecki śmigłowiec wielozadaniowy, wykonany z duraluminium w układzie Sikorskiego, który po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w 1961, jego dwusilnikowa wersja wzbiła się rok później. Maszyny seryjne wyposażono w mocniejsze silniki TW2 i pięciołopatowy wirnik. Śmigłowiec wyposażony jest w dwa silniki turbowałowe Klimov TW2-117 o mocy 2x1105 kW.

Mi-2 to średni radziecki śmigłowiec wielozadaniowy produkowany seryjnie jedynie przez zakłady WSK Świdnik. Produkcję rozpoczęto w 1965 roku. Jest on dwusilnikową maszyną w układzie klasycznym z trójłopatowym wirnikiem nośnym i dwułopatowym śmigłem ogonowym. Kadłub wykonano w całości z metalu, jako konstrukcję półskorupową.

Dwa lata w całkowitej izolacji. Eksperyment uznano za porażkę

Wybrane dla Ciebie

Tego samolotu nie ma nikt inny na świecie. Gwarant dominacji Izraela
Tego samolotu nie ma nikt inny na świecie. Gwarant dominacji Izraela
Atak Izraela na Iran. Co wiemy o irańskim programie atomowym?
Atak Izraela na Iran. Co wiemy o irańskim programie atomowym?
Odwet Iranu. Oto, co leci w stronę Izraela
Odwet Iranu. Oto, co leci w stronę Izraela
Pentagon rezygnuje z nowych AWACS-ów. Program zakupu E-7 Wedgetail skasowny
Pentagon rezygnuje z nowych AWACS-ów. Program zakupu E-7 Wedgetail skasowny
Europa nie dla Borsuka. Sojusznicy wybrali inne bojowe wozy piechoty
Europa nie dla Borsuka. Sojusznicy wybrali inne bojowe wozy piechoty
Start misji z Polakiem przełożony. NASA nie podaje nowej daty
Start misji z Polakiem przełożony. NASA nie podaje nowej daty
Sławosz z symbolicznym "biletem w kosmos". Trwa odliczanie do startu
Sławosz z symbolicznym "biletem w kosmos". Trwa odliczanie do startu
Będą mieli broń ostateczną? Mocarstwo NATO bierze to pod uwagę
Będą mieli broń ostateczną? Mocarstwo NATO bierze to pod uwagę
Długa lista wad. Problemy Dreamlinerów
Długa lista wad. Problemy Dreamlinerów
Pierwszy raz w historii. Ten samolot nigdy wcześniej się nie rozbił
Pierwszy raz w historii. Ten samolot nigdy wcześniej się nie rozbił
Kraj NATO zdecydował. To bezprecedensowy krok
Kraj NATO zdecydował. To bezprecedensowy krok
Skafandry wyszły spod ręki specjalisty. Wcześniej stworzył zbroję Iron Mena
Skafandry wyszły spod ręki specjalisty. Wcześniej stworzył zbroję Iron Mena