Polska bez nowych śmigłowców? Program Perkoz zawieszony
O polskich śmigłowcach w kontekście priorytetów Wojska Polskiego mówi się od lat... i prawdopodobnie przez kolejne lata to się nie zmieni.
01.04.2021 11:46
Polski program ma wyjątkowego pecha. Perkoz nie został uwzględnionych w Planie Modernizacji Technicznej, z uwagi na program śmigłowca uderzeniowego Kruk, który jest na początkowym etapie przygotowania. A to właśnie lekkie i średnie wielozadaniowe śmigłowce są potrzebne, by zastąpić wysłużone Mi-2, a nawet Mi-8.
Program zakładał pozyskanie 32 śmigłowców (zdolnych przenieść co najmniej 1000 kg) w trzech różnych wersjach:
- dowodzenia,
- wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia szkolenia lotniczego,
- rozpoznawania i walki elektronicznej.
Firmy, które uczestniczyły w procedurze związanej z programem śmigłowca wielozadaniowego Perkoz, miały otrzymać informację od Szefa Szefostwa Techniki Lotniczej Inspektoratu Uzbrojenia o zawieszeniu programu.
Jest to, aż 12 podmiotów: Cobham Aviation Services UK, Works 11, WSK PZL-Świdnik, Hindustan Aeronautics, Boeing Company, Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, Airbus Helicopters, Bell Textron, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Elbit Systems, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Polska Grupa Zbrojeniowa.
Według nieoficjalnych informacji Defence24.pl ta wiadomość została przekazana 16 marca a dotyczyła "zawieszenia dialogu technicznego w programie średniego śmigłowca Perkoz", podał serwis.
Stawia to pod znakiem zapytania pojawienie się w Wojsku Polskim maszyn, które mogłyby zastąpić wysłużone Mi-2, Mi-8 podczas misji transportowych czy wspomóc W-3 Sokół częściowo je zastępując.
Zobacz także
Mi-8 to radziecki śmigłowiec wielozadaniowy, wykonany z duraluminium w układzie Sikorskiego, który po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w 1961, jego dwusilnikowa wersja wzbiła się rok później. Maszyny seryjne wyposażono w mocniejsze silniki TW2 i pięciołopatowy wirnik. Śmigłowiec wyposażony jest w dwa silniki turbowałowe Klimov TW2-117 o mocy 2x1105 kW.
Mi-2 to średni radziecki śmigłowiec wielozadaniowy produkowany seryjnie jedynie przez zakłady WSK Świdnik. Produkcję rozpoczęto w 1965 roku. Jest on dwusilnikową maszyną w układzie klasycznym z trójłopatowym wirnikiem nośnym i dwułopatowym śmigłem ogonowym. Kadłub wykonano w całości z metalu, jako konstrukcję półskorupową.