Czekają za naszą granicą. To dodatkowe posiłki dla Ukraińców

Bojowe wozy piechoty Marder podczas transportu
Bojowe wozy piechoty Marder podczas transportu
Źródło zdjęć: © dpa | Armin Weigel
Karolina Modzelewska

11.09.2023 12:00, aktual.: 13.09.2023 14:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niemiecki rząd zlecił firmie Rheinmetall dostawę Ukrainie 40 kolejnych bojowych wozów piechoty Marder. Oznacza to, że Ukraińcy będą mieli do swojej dyspozycji łączenie 80 egzemplarzy tych maszyn. Prace nad ich remontem i przygotowanie do gotowości bojowej już trwają w zakładach Rheinmetall w Kassel i Unterlüß.

Pierwsze dostawy bojowych wozów piechoty Marder rozpoczęły się w marcu 2023 r. Kolejne pojazdy zostały wysłane do Ukrainy w czerwcu 2023 r. Są to wyremontowane pojazdy Marder 1A3 należące wcześniej do Bundeswehry, które niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall przygotowuje do "natychmiastowej gotowości bojowej". Z komunikatu prasowego wynika, że prace remontowe są realizowane w zakładach Rheinmetall w Kassel i Unterlüß, a "grupa może dostarczać do dziesięciu bojowych wozów piechoty miesięcznie".

Kolejne Mardery dla Ukrainy

Marder to bojowy wóz piechoty zaprojektowany w Niemczech na początku lat 60. XX wieku. W tej konstrukcji Niemcy położyli nacisk na mobilność oraz zapewnienie właściwej ochrony załogi, które były porównywalne do mobilności i ochrony w czołgach podstawowych Leopard 1. Warto tutaj zwrócić uwagę, że Mardery były tworzone z myślą o współpracy właśnie z czołgami Leopard 1. Marder 1A3 to ostateczna wersja rozwojowa pojazdów Marder. Według serwisu Military Today była "jednym z największych i najcięższych ze wszystkich BWP (i prawdopodobnie najdroższym w tamtym czasie)". Wszystkie wcześniejsze modele zostały zmodernizowane do tego standardu.

Marder 1A3 był produkowany w latach 1988-1998. Wprowadzone w pojeździe zmiany obejmowały m.in. dodatkowy pancerz przedni, poprawione zawieszenie, wyposażenie w noktowizory, czy zmiany w rozmieszczeniu luków dachowych. Pojazd miał chronić załogę m.in. przed ostrzałem z broni strzeleckiej kalibru 7,62 mm i odłamkami pocisków, a także amunicją do armaty 30mm. Sam Marder 1A3 został natomiast wyposażony w automatyczne działo MK 20 Rh202 kal. 20 mm, współosiowy karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm, a także przeciwpancerną wyrzutnię rakiet kierowanych Milan.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ten bojowy wóz piechoty ma masę blisko 34 tony, długość prawie 7 m, szerokość 3,38 m i wysokość ok. 3 m. Może poruszać się z maksymalną prędkością 65 km/h, a jego zasięg szacuje się na 500 km. Na pokładzie Marder 1A3 pomieści się 3-osobowa załoga oraz 6 żołnierzy. Pomimo tego, że rozwiązanie ma swoje lata, wciąż spełnia swoje funkcje i może być istotnym wsparciem działań prowadzonych przez Siły Zbrojne Ukrainy.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie