Chiny budują wyjątkowy okręt podwodny. Pierwszy taki projekt na świecie
Chińska marynarka wojenna rozrasta się w imponującym tempie, a do tego tworzy okręty z innowacyjnymi technologiami. Najnowszy projekt jest pod tym względem wyjątkowy. Wschodnie imperium zaprezentowało okręt 039C klasy Yuan, która wykorzystuje technologię zmniejszającą możliwości wykrycia przez wroga.
25.11.2023 | aktual.: 25.11.2023 16:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chińskie okręty klasy Yuan są najliczniejszą klasą okrętów podwodnych z napędem niezależnym od powietrza na świecie. Przy okazji jest to też najnowszy typ okrętów wschodniego mocarstwa, które wykorzystują napęd inny niż jądrowy.
Serwis Naval News zwrócił uwagę na najnowszy okręt 039C, w którym zastosowano specjalną technologię zmniejszającą możliwości wykrycia przez wroga (tzw. stealth). Analizę tego typu rozwiązań opublikowano w recenzowanym czasopiśmie Archives of Acoustics, które skupia się na pracach związanych z akustyką. Okręty innych krajów również stosują podobną technikę, ale Chiny jako pierwsze wprowadziły ją do swoich projektów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chiny zbudowali wyjątkowy okręt podwodny
Nowy okręt wykorzystuje unikalną budowę kiosku, która ma zmniejszyć wykrywalność przez wrogie systemy sonarowe.
Zastosowana technika nie jest doskonała. Rozmiar elementów maskujących sugeruje, że projektanci skupili się na sonarach o średniej częstotliwości. Eksperci wskazują, że nowy system będzie mniej skuteczny w przypadku sonarów stosujących fale o niskiej częstotliwości (np. stosowanych w torpedach). W przypadku okrętu 039C istotną rolę odgrywa także gumowana powłoka burty, która dodatkowo ogranicza możliwości identyfikacji.
System wprowadzony w chińskim okręcie zmniejszy siłę sygnału o kilka decybeli, co na pewno utrudni identyfikację celu przez nieprzyjaciela. Takie rozwiązanie na pewno będzie miało istotne znaczenie w przypadku podwodnych walk. Serwis Naval News wskazuje, że do klasyfikacji lub identyfikacji okrętów podwodnych najczęściej wykorzystywany jest sonar o średniej częstotliwości, co w przypadku 039C będzie skutkować opóźnieniami lub błędnymi obliczeniami.
Paweł Maziarz, dziennikarz Wirtualnej Polski