Chińczycy wreszcie go ujawnili. Debiut nowego myśliwca stealth
Chińska armia informuje, że drugi myśliwiec stealth Pekinu, czyli J-35A oficjalnie zadebiutuje podczas 15. edycji targów lotniczych Airshow China 2024, które rozpoczną się 12 listopada. Maszynę dostrzeżono już w porcie lotniczym Zhuhai, a zrobione wówczas zdjęcia ujawniają kilka szczegółów myśliwca opracowanego dla chińskich sił powietrznych. Co o nim wiadomo?
07.11.2024 14:49
Kolejna edycja targów lotniczych Airshow China 2024 będzie wydarzeniem pełnym ciekawych debiutów. Po raz pierwszy weźmie w nim udział rosyjski myśliwiec Su-57, który został zauważony w Chinach już 3 listopada i bardzo szybko stał się przedmiotem drwin, co było związane z widocznymi brakami w jego jakości. W trakcie targów publiczny debiut zaliczy również drugi chiński myśliwiec stealth J-35A. Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej poinformowały, że jego prezentacja będzie częścią obchodów 75-lecia jednostki, które odbędą się w trackie targów. Z tego też powodu maszyna otrzymała numer taktyczny 75.
Nowy chiński myśliwiec stealth
Jeśli samolot wejdzie do służby, Chiny staną się drugim krajem po USA posiadającym dwa typy myśliwców stealth, jak twierdzą eksperci, na których powołują się chińskie media państwowe, donosi CNN. Stany Zjednoczone w swoim arsenale mają myśliwce F-35 oraz myśliwce F-22. W przypadku Chin będą to wspomniane Shenyang J-35A oraz Chengdu J-20.
Warto jednak zaznaczyć, że myśliwiec F-35 posiada bardziej zaawansowane technologie stealth. Jak zaznacza The Aviationis odnosi się to przede wszystkim do powłok pokrywających konstrukcję, wykorzystanych w niej materiałów, ale też możliwości integracji czujników i przetwarzania danych, ponieważ USA mają dłuższe doświadczenie w zakresie niskiej wykrywalności, prawdziwe cechy J-35 tak naprawdę dalej nie są znane.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
J-35A występuje w dwóch wersjach: bazowej oraz morskiej, zdolnej do operowania z lotniskowców. Wariant morski przeszedł niedawne testy startu i lądowania na chińskich lotniskowcach, w tym na nowoczesnym Fujian, który wykorzystuje katapultę elektromagnetyczną do startu samolotów. Dzięki mniejszym rozmiarom niż J-20 i zoptymalizowanej konstrukcji skrzydeł, J-35A jest bardziej zwrotny, co sprawia, że nadaje się lepiej do walki manewrowej na krótkim dystansie
Konstrukcja J-35A opiera się na rodzimej technologii, z docelowym silnikiem WS-13E, co ma poprawić osiągi samolotu, jego zwrotność oraz zasięg operacyjny. Chiński przemysł obronny aktywnie promuje ten model za granicą, co przyciąga uwagę potencjalnych nabywców, w tym krajów szukających tańszych alternatyw dla amerykańskiego F-35