Chińczycy patrzyli w niebo. Czegoś takiego jeszcze nie widzieli
Skonstruowany przez Aviation Industry Corporation of China (AVIC) sterowiec AS700 odbył pierwszy transprowincjonalny lot. Pokonał aż 1000 km, w efekcie czego stał się pierwszą tego typu chińską konstrukcją zdolną do operowania na tak dużym dystansie.
27.08.2024 14:28
AS700 wystartował z lotniska w Jingmen w prowincji Hubei, a następnie przeleciał nad sąsiednią prowincją Hunan (z dwoma międzylądowaniami na lokalnych lotniskach) i dotarł do Guilin w regionie Guangxi Zhuang w południowych Chinach.
Rekordowy lot chińskiego sterowca
Jak informują chińskie media, od teraz to właśnie do AS700 należy miano rekordzisty. Odbył najdłuższy lot w historii chińskich sterowców załogowych. Zarówno pod względem czasu przebywania w powietrzu (udało się przekroczyć barierę 10 godzin), jak i pokonanego dystansu.
Łączny czas lotu wynosił w tym przypadku 12 godzin i 44 minuty. AS700 operował w tym czasie na wysokościach od 500 do 1990 metrów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chiński sterowiec pasażerki
AS700 to sterowiec pasażerki posiadający kabinę przystosowaną do przenoszenia maksymalnie 10 osób, w tym pilota. Wykorzystuje technologię sterowania wektorowego, dzięki czemu może startować i lądować nawet w trudnodostępnych miejscach.
Według AVIC, maksymalna masa startowa tej konstrukcji to 4 150 kg. Jej pomysłodawcy twierdzą, że może mieć ona wiele zastosowań, od służenia do wycieczek lotniczych (ma być to główne zadanie AS700), przez ratownictwo w nagłych wypadkach, po badania meteorologiczne i geofizyczne.
Pomyślnie zakończone testy przybliżają oddanie AS700 do użytku. Jest to planowane na końcówkę tego roku, co poprzedzi ostatnia już faza testów skupiająca się głównie na wyposażeniu kabiny, a nie samych parametrach w locie. Łącznie AVIC ma zamiar wyprodukować kilkanaście tego typu konstrukcji.
Z informacji opublikowanych przez CNN w 2023 r. wynikało, że Chiny wykonały spory krok w programie budowy sterowców. Dziennikarze przywoływali raport Rand Corporation z 2018 r. na temat nowoczesnej strategii wojennej Chin, w którym zauważono, że tego typu statki powietrzne są atrakcyjne nie tylko dla sektora turystycznego, ale także pod względem budowy konstrukcji mających zapewniać dane wywiadowcze.
Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski