Chińczycy patrzyli w niebo. Czegoś takiego jeszcze nie widzieli

Skonstruowany przez Aviation Industry Corporation of China (AVIC) sterowiec AS700 odbył pierwszy transprowincjonalny lot. Pokonał aż 1000 km, w efekcie czego stał się pierwszą tego typu chińską konstrukcją zdolną do operowania na tak dużym dystansie.

Sterowiec AS700 w powietrzu
Sterowiec AS700 w powietrzu
Źródło zdjęć: © X, @PDChinese
Mateusz Tomczak

27.08.2024 14:28

AS700 wystartował z lotniska w Jingmen w prowincji Hubei, a następnie przeleciał nad sąsiednią prowincją Hunan (z dwoma międzylądowaniami na lokalnych lotniskach) i dotarł do Guilin w regionie Guangxi Zhuang w południowych Chinach.

Rekordowy lot chińskiego sterowca

Jak informują chińskie media, od teraz to właśnie do AS700 należy miano rekordzisty. Odbył najdłuższy lot w historii chińskich sterowców załogowych. Zarówno pod względem czasu przebywania w powietrzu (udało się przekroczyć barierę 10 godzin), jak i pokonanego dystansu.

Łączny czas lotu wynosił w tym przypadku 12 godzin i 44 minuty. AS700 operował w tym czasie na wysokościach od 500 do 1990 metrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiński sterowiec pasażerki

AS700 to sterowiec pasażerki posiadający kabinę przystosowaną do przenoszenia maksymalnie 10 osób, w tym pilota. Wykorzystuje technologię sterowania wektorowego, dzięki czemu może startować i lądować nawet w trudnodostępnych miejscach.

Według AVIC, maksymalna masa startowa tej konstrukcji to 4 150 kg. Jej pomysłodawcy twierdzą, że może mieć ona wiele zastosowań, od służenia do wycieczek lotniczych (ma być to główne zadanie AS700), przez ratownictwo w nagłych wypadkach, po badania meteorologiczne i geofizyczne.

Pomyślnie zakończone testy przybliżają oddanie AS700 do użytku. Jest to planowane na końcówkę tego roku, co poprzedzi ostatnia już faza testów skupiająca się głównie na wyposażeniu kabiny, a nie samych parametrach w locie. Łącznie AVIC ma zamiar wyprodukować kilkanaście tego typu konstrukcji.

Z informacji opublikowanych przez CNN w 2023 r. wynikało, że Chiny wykonały spory krok w programie budowy sterowców. Dziennikarze przywoływali raport Rand Corporation z 2018 r. na temat nowoczesnej strategii wojennej Chin, w którym zauważono, że tego typu statki powietrzne są atrakcyjne nie tylko dla sektora turystycznego, ale także pod względem budowy konstrukcji mających zapewniać dane wywiadowcze.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)