Brawurowy powrót "Graczy". Tak unikają radarów Rosjan

Brawurowy powrót "Graczy". Tak unikają radarów Rosjan

Su-25
Su-25
Źródło zdjęć: © Facebook, MilitaryAviation.in.UA.
Karolina Modzelewska
06.09.2022 15:37

W ostatnim czasie do sieci trafiło sporo nagrań, które pokazują ukraińskich pilotów w akcji. Jedno z nich, przedstawiające powrót samolotów szturmowych Su-25 z obwodu donieckiego, może przyprawiać o dreszcze. Piloci lecą dosłownie kilka metrów nad ziemią, unikając w ten sposób radarów Rosjan. Takie manewry wymagają nie tylko doświadczenia, ale i odwagi.

Ukraińcy pomimo mniejszych zasobów sprzętowych niż Rosjanie, wciąż nie pozwalają tym drugim przejąć przewagi nad swoim niebem. Co więcej, co jakiś czas potwierdzają swoje umiejętności i chwalą się niemałą fantazją oraz pozytywnym nastawieniem, publikując nagrania z podniebnych misji. Do tej pory mogliśmy zobaczyć m.in. materiały przedstawiające rzekomego "Ducha Kijowa", czyli domniemanego asa myśliwskiego, który latał MiGiem-29 i bronił Kijowa, pilotów śmigłowców wielozadaniowych Mi-8 czy samolotów szturmowych Su-25.

Brawurowy powrót ukraińskich pilotów z obwodu donieckiego

Najnowsze nagranie, które można zobaczyć na koncie MilitaryAviation.in.UA. w serwisie Facebook również pokazuje Su-25. Są to maszyny powracające z obwodu donieckiego, lecące bardzo nisko nad ziemią, a dokładniej mówiąc - nad drogą, na której odbywa się normalny ruch. W ten sposób piloci Su-25 próbują zmylić rosyjskie radary i uniknąć namierzenia. Ich niecodzienny przelot można obejrzeć poniżej:

Su-25 (w kodzie NATO Frogfoot), nazywany niekiedy Graczem, lub po polsku Gawronem (od ros. Грач), to jednomiejscowy samolot szturmowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Suchoja. Został opracowany jako samolot bezpośredniego wsparcia pola walki. Oblatano go w lutym 1975 r., a jego masowa produkcja ruszyła w 1980 r. Maszyna ma długość - 15,53 m, rozpiętość skrzydeł - 14,36 m, wysokość - 4,80 m. Wyposażono ją w dwa silniki turboodrzutowe R-95Sz o mocy 44,18 kN. Su-25 może wznosić się z prędkością 58 m/s, a jego maksymalna prędkość wynosi 950 km/h.

Jest to samolot, w którym wykorzystano kadłub o konstrukcji półskorupowej, podzielony na trzy części. Tworzą go m.in. stopy aluminium, stali, tytanu i magnezu. Główną część kadłuba stanowi opancerzona kabina pilota wykonana ze stopu tytanu o grubości 24 mm. Znajduje się w niej fotel wyrzucany K-36L Zvezda, dający szanse na szybkie katapultowanie się w przypadku zagrożenia. Su-25 posiada dziesięć pylonów do przenoszenia uzbrojenia o łącznej masie 4340 kg. Mogą to być m.in. pociski -powietrze oraz powietrze-ziemia np. Ch-23, Ch-25ML, R-3S czy R-60.

Maszynę można doposażyć w dodatkowe zasobniki, w tym zasobniki do przenoszenia wspomnianych niekierowanych pocisków S-25 kalibru 340 mm. Dodatkowo Su-25 jest uzbrojony w dwulufowe działko GSz-30-2 kal. 30 mm o szybkostrzelności 3000 pocisków na minutę z zapasem 250 nabojów, które znajduje się w dolnej części kadłuba po lewej stronie. Oprócz tego maszyna posiada wyrzutnik flar i dipoli ASO-2V, zapewniający ochronę przed pociskami naprowadzanymi radarowo i na podczerwień.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie