Boeing 737 MAX: Wiadomości pilotów pokazują wcześniejszą wiedzą na temat problemów z systemem kontroli lotów

Wiadomości pilotów z listopada 2016 roku mają być dowodem, że problemy z systemem kontroli lotów były widoczne od samego początku. Sam Boeing uważa, że nie oznacza to, iż koncern wiedział o wadach systemu wcześniej.

Samoloty Boeing 737 MAX "zaparkowane" w Seattle.
Źródło zdjęć: © East News
Karolina Modzelewska

Boeing po raz kolejny zaprzecza, że posiadał wcześniejszą wiedzę na temat problemów z systemem kontroli lotów 737 MAX. Tym razem obrona przyjętego stanowiska może być trudniejsza, ponieważ koncern mierzy się z poważnymi dowodami, jakimi są wiadomości pilotów z listopada 2016 roku. Boeing uważa, że zostały źle zinterpretowane.

Boeing 737 MAX: Niejednoznaczne wiadomości

W piątek (18.10) komitet kongresowy opublikował treść wiadomości wysyłanych pomiędzy dwoma starszymi pilotami Boeing'a. Główny pilot techniczny 737 MAX – Mark Forkner napisał do innego pilota, że kiedy latał w symulatorze lotów tego modelu, nowy system sterowania pojazdem zachowywał się bardzo chaotycznie.

Reakcją Boeinga na nowe doniesienia w sprawie 737 MAX było oświadczenie, w którym koncern podkreślił, że przesyłane wiadomości nie są dowodem na to, że firma wcześniej wiedziała o wadach systemu. Warto przypomnieć, że był to system, który w 2018 roku odegrał kluczową rolę w tragicznych katastrofach Boeing'a 737 MAX w Indonezji i Etiopii.

Boeing 737 MAX: Wszystkiemu winne oprogramowanie

Boeing zaznaczył, że "komentarze Forkner'a odzwierciedlają reakcje na program symulatora, który nie działał prawidłowo". Tym samym firma uważa, że wiadomości o systemie MCAS "szalejącym w symulatorze" i "przycinającym się jak szalony", nie są związane z wadliwym projektem systemu, ale problemem z oprogramowaniem symulatora.

- Oprogramowanie symulatora używane podczas sesji 15 listopada wciąż przechodziło testy i kwalifikacje, nie zostało sfinalizowane – dodał Boeing.

Mark Forkner odszedł z Boeinga w lipcu 2018 roku i odmówił bezpośrednich rozmów z koncernem. Interpretacja treści wysyłanych wiadomości, której dokonał Boeing, opiera się więc na oświadczeniu adwokata Forkner'a, Davida Gerger'a.

Źródło: Market Watch, The Seattle Times

Wybrane dla Ciebie
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Dla Rosjan ten system to rewolucja. Wojsko Polskie już takim dysponuje
Dla Rosjan ten system to rewolucja. Wojsko Polskie już takim dysponuje
Kosmiczne osiągnięcie. SpaceX wysłał na orbitę 10 000 Starlinków
Kosmiczne osiągnięcie. SpaceX wysłał na orbitę 10 000 Starlinków