Boeing znacznie wcześniej wiedział o usterkach 737 MAX. Eksperci mówili o "rażących" problemach

Tragedii dało się uniknąć? Według doniesień pracownicy Boeinga zdawali sobie sprawę z kłopotów związanych z 737 MAX. I to już kilka lat temu.

LOT mógł stracić przez uziemienie samolotów Boeing 737 MAX prawie 2 mln dol.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Boeing
Adam Bednarek

Jak informuje "The Washington Post", pracownicy Boeinga w 2016 roku w wewnętrznych rozmowach analizowali problem z systemem MCAS. To właśnie wadliwie działający system poprawy charakterystyki manewrowej odegrał rolę w dwóch tragicznych wypadkach, do których doszło w 2018 roku.

Praca MCAS opiera się na czytaniu sygnałów pochodzących z kilku czujników, które weryfikują kąt nachylenia dziobu samolotu. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości system aktywuje się i zapobiega błędnym rekcjom samolotu, a tym samym utracie kontroli nad pojazdem przez pilota.

Według pracowników Boeinga, do których dotarł "The Washington Post", system włączał się częściej niż powinien. Już w 2016 roku uznali to za "rażący" problem.

Zobacz też: Boeing 787 ma poważną lukę. Cały kod Dreamlinera był dostępny w sieci

Wiadomość z zapisem rozmów Boeing przekazał Departamentowi Transportu dopiero teraz - 18 października. Federalna Administracja Lotnictwa domaga się "natychmiastowych wyjaśnień".

Już wcześniej mówiło się o ignorowaniu przez Boeinga ostrzeżeń.

- Byłem gotów stanąć w obronie bezpieczeństwa i jakości, ale nie byłem w stanie wywrzeć żadnego wpływu na te obszary. Zarząd Boeinga był bardziej zainteresowany kosztami i harmonogramem, niż bezpieczeństwem i jakością - uważa Curtis Ewans, inżynier Boeinga, według którego firma nic nie robiła sobie z wewnętrznych "alarmów".

Boeing 737 MAX. Od czego zaczęły się problemy firmy?

Przypomnijmy. 29 października 2018 r. o godz. 0:20 czasu polskiego lot Lion Air 610 startuje z Dżakarty. 13 min później kilkumiesięczna maszyna wpada do Morza Jawajskiego, zabijając 189 osób. Sytuacja powtarza się 10 marca 2019 r. Tym razem rejsowy lot z Addis Abeby do Nairobi, Ethiopian Airlines 302, kończy się tragicznie o godz. 6:44 czasu polskiego, po zaledwie 6 minutach. Ginie 157 osób. Oba obsługują najnowsze Boeingi 737 Max.

Do dziś samoloty pozostają uziemione, a Boeing 737 MAX ma kłopoty - zarówno wizerunkowe, jak i finansowe.

Wybrane dla Ciebie
Sowa śnieżna uznana za regionalnie wymarłą. Była symbolem dzikiej północy
Sowa śnieżna uznana za regionalnie wymarłą. Była symbolem dzikiej północy
Cichy kryzys w lasach. Polscy naukowcy ujawniają skalę problemu
Cichy kryzys w lasach. Polscy naukowcy ujawniają skalę problemu
ORP Ślązak wyszedł w morze. Polska korweta nadal bez uzbrojenia
ORP Ślązak wyszedł w morze. Polska korweta nadal bez uzbrojenia
Pierwsza kobieta na wózku poleciała w kosmos. Lot, który przełamał barierę
Pierwsza kobieta na wózku poleciała w kosmos. Lot, który przełamał barierę
Morze z "krwawym" odcieniem. Obraz jak z apokalipsy na słynnej plaży
Morze z "krwawym" odcieniem. Obraz jak z apokalipsy na słynnej plaży
Znalazł go przypadkiem. Niemiecki samolot przeleżał tam prawie 50 lat
Znalazł go przypadkiem. Niemiecki samolot przeleżał tam prawie 50 lat
Stracili 70 mln dol. Ukraiński atak na rosyjskie myśliwce Su-27
Stracili 70 mln dol. Ukraiński atak na rosyjskie myśliwce Su-27
Czy Wszechświat jest symulacją? Są wskazówki
Czy Wszechświat jest symulacją? Są wskazówki
Jaką osobowość ma AI? Naukowcy próbują to zbadać
Jaką osobowość ma AI? Naukowcy próbują to zbadać
Wybrali nowy rząd. O dalszym wsparciu dla Ukrainy mówią krótko
Wybrali nowy rząd. O dalszym wsparciu dla Ukrainy mówią krótko
Pierwsza taka aukcja. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku
Pierwsza taka aukcja. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku
USA przejmują TikToka. Ale wojna o algorytm dopiero się zaczyna
USA przejmują TikToka. Ale wojna o algorytm dopiero się zaczyna
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇