Cyber Monday 2020. O czym pamiętać kupując w zagranicznych sklepach
Festiwal promocji już rozpoczęty. 27 listopada wystartował Black Friday 2020 i potrwa co najmniej do kolejnego "święta wyprzedaży", czyli Cyber Monday 2020. To okazja do zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, jednak warto zachować przy tym czujność.
Czarny Piątek do dzień, który tradycyjnie rozpoczyna sezon wyprzedaży w USA. Jednak zwyczaj dotarł już niemal na cały świat, a w związku z tym wyprzedaże z okazji Black Friday i Cyber Monday są okazją, by zamówić towar również za granicą. To czas, kiedy serwisy takie jak Amazon czy AliExpress zbierają żniwa.
Należy jednak pamiętać, że jednakowe prawo konsumencie w przypadku zakupów online obowiązuje jedynie na terenie Unii Europejskiej, a więc zamawiając spoza jej granic, warto pamiętać o kilku rzeczach.
Black Friday i Cyber Monday 2020 w zagranicznych sklepach
Łatwość, z jaką możemy obecnie zamawiać towary w zagranicznych sklepach, sprawia, że wielu z nas szuka korzystnych ofert w sklepach z USA, Azji i innych regionów świata. Dla tych, którzy chcą skorzystać z takiej opcji, mamy kilka cennych wskazówek.
Sprawdź sklep, przed zakupem
O ile nie ma tego problemu, jeśli zamawiasz z dobrze znanego i sprawdzonego sklepu, to w sieci wciąż pojawiają się kuszące oferty z serwisów aukcyjnych czy mniejszych sklepów internetowych. W takim przypadku, zanim coś zamówisz, koniecznie sprawdź sklep i informacje o sprzedawcy. Pomocne mogą być m.in. opinie w sieci, ale to nie jedyny wyznacznik. Więcej na temat rozpoznawania fałszywych sklepów internetowych, przeczytasz w naszym poradniku.
Jaką metodę płatności wybrać?
Większość ekspertów jest zgodna, że najbezpieczniejszą formą płatności w internecie jest karta płatnicza. Jeśli zdecydujemy się na tę metodę, to najłatwiej będzie nam odzyskać wpłacone pieniądze, jeśli sprzedawca okaże się nieuczciwy. Jeżeli nie ma możliwości płatności za towar "za pobraniem", to powinno wzbudzić naszą czujność.
Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]
Pamiętaj o różnych walutach
Kupując w zagranicznym sklepie musimy liczyć się z przewalutowaniem, które nie zawsze będzie korzystne. Jeśli aktualny kurs walutowy jest dla nas niekorzystny, to cena za towar również pójdzie w górę, a tym samym może okazać się, że zapłacimy za sprowadzany towar więcej, niż w kupując w kraju poza promocją.
Warto również pamiętać o usłudze Dynamic Currency Conversion (DCC). Jeśli sklep z niej korzysta, to cena za produkt od razu powinna być wyrażona w złotówkach, chociaż nie ma pewności, że będzie ona zgodna z najkorzystniejszym dla nas kursem. Jeżeli często kupujecie za granicą, warto rozważyć też założenie karty walutowej.
Gwarancja i zwrot towaru
Wspomnieliśmy już o tym, że na terenie UE obowiązują te same prawa dotyczące zwrotu towaru, co w Polsce. Oznacza to, że kupując przez internet, mamy prawo do zwrotu towaru w stanie nienaruszonym w ciągu 14 dni, bez konieczności podawania przyczyny. W przypadku sklepów amerykańskich czy azjatyckim to prawo nie obowiązuje, więc warto zapoznać się dokładnie z regulaminem konkretnego sklepu.
Również w przypadku gwarancji sprawa się komplikuje, gdy kupujemy w USA czy Azji. Zazwyczaj w obu przypadkach gwarancja obowiązuje jedynie na terenie kraju, z którego zamówiliśmy towar. Niektóre duże firmy, jak Apple oferuje te same warunki gwarancyjne na całym świecie (z wyjątkiem iPhone’ów), ale są to wyjątkowe sytuacje.
Zamawiając spoza UE, zawsze powinniśmy dwa razy się zastanowić, czy na pewno jest to dla nas opłacalne, biorąc pod uwagę również ewentualne problemy z urządzeniami, które mogą się pojawić w trakcie ich użytkowania.
Więcej na temat bezpiecznych zakupów oraz listę najlepszych promocji znajdziesz w naszej sekcji poświęconej Czarnemu Piątkowi 2020.