Bez systemu wspomagania jedziesz bezpieczniej. Kierowcy są nieświadomi
Nowe technologie w samochodach mogą przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Według ITS systemy autonomiczne i wspomagania zamiast zwiększać bezpieczeństwo jazdy, utrudniają kierowcom radzenie sobie w nieoczekiwanych sytuacjach drogowych.
29.07.2023 16:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Instytut Transportu Samochodowego zwrócił uwagę, że autonomizacja pojazdów to nieuchronna przyszłość i nowe wyzwanie dla kierujących. Niestety, w trudnych sytuacjach drogowych potrafią stać się śmiertelnie niebezpieczne. Analizy dowodzą, że w warunkach dekoncentracji kierującego, czas reakcji potrzebny na przejęcie kontroli nad autem wydłuża się niemal czterokrotnie.
Systemy wspomagania jazdy w samochodach
Instytut Transportu Samochodowego wskazał, że choć z technologicznego i prawnego punktu widzenia pełne oddanie kontroli nad pojazdem maszynie nie jest jeszcze możliwe, to w przypadku częściowej automatyzacji elektronika może skutecznie wspomagać jazdę. W dalszym ciągu to jednak kierowcy są odpowiedzialni za prowadzenie i właściwe reakcje w sytuacjach wykraczających poza możliwości systemu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z międzynarodowych analiz - jak informuje ITS - wynika, że nowe technologie mogą przynieść efekt odwrotny od zamierzonego, a kierowcy mogą niekiedy mieć trudności z radzeniem sobie w nieoczekiwanych sytuacjach drogowych. Dzieje się tak zwłaszcza wówczas, gdy mają wysokie zaufanie do aktywnego systemu wspomagającego jazdę.
Czas reakcji kierowcy podczas jazdy z systemem autonomicznym
Według ekspertów ITS, wykonywanie innych, dodatkowych zadań w trakcie prowadzenia pogarsza zdolność kierującego do nadzorowania tzw. inteligentnego systemu. Dotyczy to między innymi aktywności, które wymagają uwagi wzrokowej i zaangażowania poznawczego kierowcy.
Kierowcy korzystający z systemów wspomagania jazdy
Polscy Eeksperci zwracają uwagę, że wnioski z międzynarodowych analiz nad systemami autonomizującymi jazdę są zbieżne z ostatnimi badaniami ITS i dowodzą "istotnego znaczenia świadomości kierowców dla bezpieczeństwa na drogach".
Instytut Transportu Samochodowego podkreślił, że to krytyczne scenariusze na drodze stanowią największe wyzwanie dla kierowców w przypadku częściowej automatyzacji pojazdu. W takich sytuacjach obserwuje się pogorszenie parametrów jazdy, czyli dłuższe czasy reakcji, a nawet kolizje czy wypadki – w porównaniu do jazdy manualnej, bez korzystania z elektronicznych asystentów.