Bell Textron prezentuje nowe możliwości V‑280

V-280 Valor łączy możliwość pionowego startu i lądowania śmigłowców z prędkością przelotową samolotów.

V-280 Valor
V-280 Valor
Źródło zdjęć: © Bell Textron
Bolesław Breczko

Firma Bell Textron zaprezentowała nowe możliwości statku powietrznego V-280 Valor. Nowe zdolności nie są niczym nowym w świecie wojskowych śmigłowców, ale są kluczowe dla tego statku powietrznego, który w przyszłości ma stać się jednym z podstawowych środków transportu amerykańskiego wojska.

Zdolności zaprezentowane przez Bell Textron dotyczą przenoszenia ładunku podwieszonego pod podwoziem statku powietrznego. Technika ta wykorzystywana jest od dziesięcioleci przez śmigłowce wojskowe (np. Black Hawki lub ciężkie Chinooki), a także przez maszyny cywilne (np. śmigłowce pożarnicze).

Przenoszenie ładunków podwieszonych pod podwoziem jest niezwykle ważną zdolnością śmigłowców wojskowych. W odróżnieniu od ładunków transportowanych w kabinie te podwieszone mogą być cięższe. Bell nie podaje na razie dokładnych liczb, ale w przypadku śmigłowców Black Hawk ładunek podwieszany może być prawie 4 razy cięższy.

Bell V-280 Valor Sling Load & Tactical Data Link

Dodatkowym atutem jest szybkość załadunku (podczepienia) i rozładunku (odczepienia) bez konieczności przyziemiania maszyny. V-280 Valor może wykonywać to zadanie dzięki obracanym silnikom na skrzydłach i wykonywać zawis tak samo jak klasyczne śmigłowce w układzie Sikorskiego.

Nowinką techniczną jest wykorzystanie w V-280 Valor kamer systemu PDAS rozwijanego przez firmę Lockheed Martin. Kamery umożliwiają obserwacje w czasie rzeczywistym obszaru bezpośrednio pod statkiem powietrznym. Piloci wykorzystują do tego nachełmowe okulary, które wyświetlają obraz w rzeczywistości mieszanej (mixed reality). Dzięki temu piloci nie muszą odwracać wzroku, a obraz nie przesłania im tego, co dzieje się przed nimi.

Nachełmowe okulary rozszerzonej rzeczywistości systemu PDAS.
Nachełmowe okulary rozszerzonej rzeczywistości systemu PDAS.

System PDAS ma na celu zwiększenie świadomości taktycznej pilotów statków powietrznych. Liczne kamery i czujniki umieszczone na maszynach zapewniają pilotom obraz w 360 stopniach, który przesyłany jest do okularów rozszerzonej rzeczywistości.

Statek powietrzny V-280 Valor, to następca V-22 Osprey, który jest wykorzystywany przez US Army i US Marine Corps. Dzięki obracanym śmigłom łączy zdolności pionowego startu i lądowania śmigłowców z prędkością przelotową samolotów. V-280 Valor ma rozwijać prędkość 450 km/h, dla porównania prędkość przelotowa Black Hawków to ok 280 km/h.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)