Bell 360 Invictus – amerykański śmigłowiec przyszłości

Program FARA, który ma wyłonić przyszłościowy, rozpoznawczy śmigłowiec dla amerykańskiego wojska, zbliża się do rozstrzygnięcia. O rządowe zamówienia rywalizuje dwóch producentów. Jeden z nich, Bell, ujawnił możliwości swojego helikoptera. To prawdziwy cud technologii.

Obraz
Źródło zdjęć: © Bell
Łukasz Michalik

Bell 360 Invictus – bo tak brzmi aktualna nazwa tej maszyny – z wyglądu może wydawać się znajomy. Jego sylwetka przypomina nieco śmigłowiec RAH-66 Comanche, futurystyczny, rozwijany od lat 80. projekt, którego rozwój i finansowanie przerwano w 2004 roku. Podobieństwa dotyczą m.in. chowanego podwozia, obudowanego – w celu minimalizacji sygnatury radarowej – działka czy pocisków kierowanych, ukrytych podczas lotu w kadłubie.

Nic dziwnego – zarówno Comanche, jak i Invictus powstały do podobnych zadań. Program FARA ma wyłonić szturmowo-rozpoznawczy, lekki śmigłowiec, który zastąpi wycofane w 2017 roku maszyny OH-58D Kiowa Warrior.

Obraz
© Domena publiczna

RAH-66 Comanche

Tani w eksploatacji i zdolny do przetrwania

Zgodnie z założeniami, nowe śmigłowce mają charakteryzować się niewielkimi rozmiarami wirników (do 12,2 m), co ma ułatwić im manewrowanie na małych wysokościach np. wśród miejskiej zabudowy. Duży nacisk położono także na możliwość przetrwania i działania w przestrzeni powietrznej, kontrolowanej przez przeciwnika wyposażonego w nowoczesne środki obrony przeciwlotniczej.

Konstruktorzy Invictusa zdecydowali się na rozwiązania, które mają ograniczyć koszt nowej maszyny. Jednym z aspektów jest ograniczenie liczby potrzebnego do obsługi personelu. Śmigłowiec będzie także mógł przez ograniczony czas działać bez konieczności korzystania z rozbudowanej infrastruktury, co przełoży się na jego użyteczność i możliwość stacjonowania w bezpośredniej bliskości rejonu walk.

Rozszerzona rzeczywistość

W celu obniżenia kosztów możliwie szeroko wykorzystano gotowe elementy, jak układ napędowy cywilnego śmigłowca Bell 525 Relentless, z którego usunięto jeden z dwóch silników.

Jedną z cech nowego śmigłowca będzie bardzo wysoką prędkość, przekraczająca 330 km/h (zespół napędowy testowano do 370 km/h). Twórcy maszyny duży nacisk położyli na wysoką świadomość sytuacyjną załogi, która będzie miała do dyspozycji m.in. hełmy z obsługą rozszerzonej rzeczywistości. W praktyce, podobnie jak w samolocie F-35, będzie to oznaczało możliwość rozglądania się przez „przezroczyste” – z punktu widzenia załogi – ściany kabiny.

Istotnym atutem będzie też modułowy system wymiany danych MOSA (ang. Modular Open Systems Approach), integrujący awionikę, uzbrojenie i sensory śmigłowca, a zarazem pozwalający na łatwe unowocześnianie i aktualizację możliwości śmigłowca. Jego możliwości ma zwiększyć możliwość współpracy z autonomicznymi dronami – również tymi, które podczas misji wypuści w powietrzu sam śmigłowiec.

Sikorsky Raider X

Konkurentem Invictusa jest drugi z finalistów programu FARA – Sikorsky Raider X. To maszyna o nietypowym układzie napędowym, z dwoma dużymi, przeciwbieżnymi wirnikami głównymi, i ogonowym, pchającym śmigłem, pozwalającym na uzyskanie dużej prędkości przelotu.

Decyzja o wyborze zwycięzcy ma zapaść do połowy 2023 roku.

Wybrane dla Ciebie
Kakao pomoże. Siedzący tryb życia osłabia naczynia krwionośne
Kakao pomoże. Siedzący tryb życia osłabia naczynia krwionośne
Chińskie autobusy można zdalnie zatrzymać. Testy odbyły się w tajemnicy
Chińskie autobusy można zdalnie zatrzymać. Testy odbyły się w tajemnicy
Rosyjski transport wojskowy w Wenezueli. Zagadkowy lot Ił-a-76TD
Rosyjski transport wojskowy w Wenezueli. Zagadkowy lot Ił-a-76TD
Zaczną handlować bronią? Mocarstwo z Azji chce być jeszcze silniejsze
Zaczną handlować bronią? Mocarstwo z Azji chce być jeszcze silniejsze
Ukrywał się pod kamuflażem. Ukraińcy i tak go zniszczyli
Ukrywał się pod kamuflażem. Ukraińcy i tak go zniszczyli
Tajemniczy laser Rosjan. Chcą go ukryć za wszelką cenę
Tajemniczy laser Rosjan. Chcą go ukryć za wszelką cenę
Nowy statek kosmiczny dokuje do ISS. To jego pierwszy lot
Nowy statek kosmiczny dokuje do ISS. To jego pierwszy lot
Potężna erupcja po niewidocznej stronie Słońca. Upiekło nam się
Potężna erupcja po niewidocznej stronie Słońca. Upiekło nam się
Jest pierwszy radar dla samolotów FA-50PL. Polska przetestuje go pierwsza
Jest pierwszy radar dla samolotów FA-50PL. Polska przetestuje go pierwsza
Nie są pewni F-35. Europejski gigant ma dla nich inną propozycję
Nie są pewni F-35. Europejski gigant ma dla nich inną propozycję
Polska w elitarnej lidze państw produkujących pociski manewrujące
Polska w elitarnej lidze państw produkujących pociski manewrujące
Umowa z Płomieniem Zachodu i Kamieniami Widzenia. Co oferują Polsce Anduril i Palantir?
Umowa z Płomieniem Zachodu i Kamieniami Widzenia. Co oferują Polsce Anduril i Palantir?