AWACS-y dla Ukrainy. Znacznie zwiększą jej możliwości obrony powietrznej

Szwecja planuje przekazać Ukrainie samoloty ostrzegania i kontroli obszaru powietrznego Saab 340 AEW&C (ASC 890), donosi serwis Militarnyj. Proces ten jest jednak uzależniony od odpowiedniej modyfikacji myśliwców F-16, które mają współpracować ze szwedzkimi maszynami.

SAAB 340 AEW&C Erieye
SAAB 340 AEW&C Erieye
Źródło zdjęć: © SAAB
oprac. KMO

Obecnie Ukraina nie posiada samolotów typu AWACS. ASC 890 zapewnią ukraińskiemu lotnictwu nowe możliwości w zakresie powietrznego rozpoznania radarowego i zarządzania bojowego myśliwcami. Będą szczególnie przydatne podczas odpierania zmasowanych ataków rakietowych i dronowych. Dzięki nim Ukraina zyska lepszą świadomość sytuacyjną w przestrzeni powietrznej.

AWACS-y dla Ukrainy

Szwedzkie ministerstwo obrony zapewnia, że pomimo konieczności modyfikacji F-16, harmonogram dostaw ASC 890 będzie realizowany zgodnie z planem. Z powodów bezpieczeństwa nie ujawnia jednak szczegółów dotyczących terminów i miejsc działań związanych z przekazaniem samolotów. Szwecja wspiera również Ukrainę w szkoleniu pilotów oraz personelu obsługującego nowe maszyny.

Serwis Militarnyj zwraca uwagę, że wprowadzenie samolotów ASC 890 na terytorium Ukrainy wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami. Maszyny te staną się priorytetowym celem dla rosyjskich sił, które w trakcie wojny straciły kilka własnych samolotów dalekiego rozpoznania A-50. Dlatego ochrona tych samolotów będzie kluczowym zadaniem dla ukraińskich służb.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlika #38 - wiadomości technologiczne z humorem

Z dostępnych informacji wynika, że w ręce ukraińskiej armii trafią dwa samoloty 340 AEW&C (ASC 890). Są to samoloty stworzone na bazie pasażerskiego Saaba 340. Ich siła tkwi w nowoczesnym systemie radarowym Erieye, zamontowanym na charakterystycznej belce powyżej kadłuba. Podstawowym zadaniem Saabów 340 AEW&C jest wykrywanie i śledzenie celów powietrznych oraz morskich na dużych dystansach. Dzięki radarowi Erieye, samolot może monitorować przestrzeń powietrzną w promieniu nawet 450 kilometrów, działając w trybie 360 stopni.

Radar pracuje w paśmie S i jest w stanie śledzić do 300 celów jednocześnie, zarówno na dużych, jak i niskich pułapach, bez względu na warunki pogodowe. To pozwala nie tylko na wczesne wykrywanie potencjalnych zagrożeń, takich jak wrogie myśliwce, drony czy pociski manewrujące, ale również na skuteczne kierowanie działaniami własnych sił powietrznych.

W kokpicie Saabów 340 AEW&C znajdują się stanowiska dla kilku operatorów systemów pokładowych, którzy odpowiadają za analizę danych radarowych, identyfikację celów oraz przekazywanie informacji do stanowisk dowodzenia. Systemy łączności umożliwiają współpracę z innymi jednostkami NATO dzięki kompatybilności z systemem łączności Link 16, co czyni te maszyny bardzo cennym narzędziem w ramach sojuszniczych operacji.

Saab 340 AEW&C wyposażono w dwa silniki turbośmigłowe General Electric CT7-9B, które pozwalają na osiąganie prędkości przelotowej rzędu 450 km/h. Maksymalny pułap operacyjny tej maszyny wynosi ok. 7500 metrów. Zasięg samolotu wynosi do 1750 kilometrów, co w połączeniu z możliwością długotrwałego przebywania w powietrzu (do 9 godzin) daje mu dużą swobodę operacyjną w patrolowaniu wybranych obszarów. Warto zwrócić uwagę, że ze szwedzkich samolotów Saab 340 AEW&C korzysta również Polska.

Wybrane dla Ciebie