Australia niszczy swoje śmigłowce. Ukraina chciała je kupić

Ukraina chciała kupić od Australii śmigłowce NH90 znane też pod nazwą Taipan. Do takiej transakcji jednak nie dojdzie, ponieważ australijskie siły zbrojne zdecydowały się na utylizację tych maszyn.

Australijski śmigłowiec NH90
Australijski śmigłowiec NH90
Źródło zdjęć: © U.S. Navy | Derek A. Harkins
Wojciech Kulik

Określając je jako "problematyczne", Australijczycy rozpoczęli wycofywanie śmigłowców NH90 ze służby już w 2022 r., a rok później specjaliści techniczni dokonali utylizacji 45 takich maszyn. Choć trafiły do użytku stosunkowo niedawno (w pierwszej dekadzie XXI w.), a ich wartość na rynku wtórnym wynosi co najmniej 20 mln dolarów za sztukę, to zdecydowano się na całkowite pozbycie się ich.

Dlaczego Australia utylizuje NH90?

Australijczycy mieli jednak dobry powód, by zdecydować się właśnie na taki ruch. Na ćwiczeniach Sky Sabre w 2023 r. doszło do incydentu z udziałem śmigłowca NH90, w wyniku którego zginęło czterech żołnierzy. I choć nieoficjalne wyniki śledztwa wskazały, że przyczyną wypadku wcale nie był stan techniczny maszyny, to wątpliwości związane z bezpieczeństwem lotów, jak również trudności w kontekście konserwacji tych śmigłowców są już dobrze znane.

Pomimo "problematyczności" tych śmigłowców, Ukraińcy chcieli jednak, by maszyny te zasiliły ich wojska. Zwracali nawet uwagę na sytuacje odmienne – w marcu 2023 r. australijski NH90 zdołał pomyślnie wylądować po tym, jak doszło do incydentu w wyniku błędu pilota. Ukraińcy podkreślali praktyczną charakterystykę maszyn, jak czytamy na łamach tamtejszego Defense Express.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zresztą, co warte odnotowania, śmigłowce NH90 mają konstrukcje wykonaną z włókna węglowego. Paradoksalnie jest ona tak mocna, że australijscy specjaliści nie byli w stanie jej przeciąć, w związku z czym utylizacja przybrała inną formę – demontażu i zakopania w ziemi usuniętych elementów.

Śmigłowce NH90

NH90 to wielozadaniowy śmigłowiec, którego sercem jest układ dwóch turbinowych silników Rolls-Royce Turboméca RTM322-01/9 lub General Electric T700/T6E1 o łącznej mocy ponad 4 tys. KM. Maszyna, która mieści dwóch operatorów i 20 pasażerów, ma długość ponad 19,5 m oraz wysokość 5,3 m, a średnica wirnika wynosi 16,3 m. Masa własna Taipana wynosi zaś 6,4 t.

Śmigłowiec NH90 rozwija prędkość do 300 km/h, a jego zasięg wynosi 982 km. Pułap praktyczny to 6 tys. m. Z kolei w kontekście uzbrojenia Taipan jest wyposażony w karabin maszynowy kal. 7,62 mm i może też wystrzeliwać torpedy oraz przeciwokrętowe pociski rakietowe.

W Australii zastąpią je Black Hawki

Australijskie wojsko zastąpi NH90 śmigłowcami UH-60M Black Hawk. Nie brakuje jednak opinii, że jest to zmiana na minus, szczególnie że amerykańskie "jastrzębie" to o 20 lat starsze maszyny. Bez wątpienia jednak na polu bitwy mają więcej sukcesów niż Taipany.

Wojciech Kulik, dziennikarz Wirtualnej Polski

wiadomościmilitariaśmigłowce
Wybrane dla Ciebie