Atomowy olbrzym zmierza w kierunku Arktyki. Pomoże wielu statkom
Lodołamacz o napędzie atomowym wyruszył w rejs Północną Drogą Morską. Taimyr, który może kruszyć lód o grubości do 2 metrów, będzie eskortował inne statki i dbał o to, aby bez problemu pokonały ważny szlak żeglugowy.
Należący do Atomflotu lodołamacz z napędem jądrowym Taimyr został przygotowany do rozpoczęcia sezonu zimowego na Północnej Drodze Morskiej. Firma będąca częścią grupy Rosatom jest jedynym na świecie podmiotem, który utrzymuje flotę lodołamaczy z napędem jądrowym.
Rosyjski olbrzym pomoże innym statkom
Lodołamacz o płytkim zanurzeniu może kruszyć lód, którego grubość przekracza 2 metry. Na otwartej wodzie utrzymuje prędkość 18,5 węzła (34,3 km/h) i 3 węzły (5,6 km/h) pokonując lód o grubości 2,2 metra. Taymyr zasilany jest pojedynczym reaktorem jądrowym KLT-40M, umieszczonym na śródokręciu, o mocy 171 MW.
Statek posiada napęd jądrowo-turbo-elektryczny, w którym para wytwarzana przez reaktor jądrowy jest przekształcana w energię elektryczną, która z kolei obraca silniki napędowe sprzężone ze śmigłami. Taimyr może pracować przy temperaturach powietrza do minus 50 stopni.
Jak podaje TASS, Północna Droga Morska to istotny szlak żeglugowy i główna linia morska w rosyjskim regionie arktycznym. Rozciąga się wzdłuż północnych wybrzeży Rosji przez morza Oceanu Arktycznego (Morza Barentsa, Kara, Łaptiewa, Wschodniosyberyjskie, Czukockie i Beringa). Trasa łączy europejskie i dalekowschodnie porty Rosji oraz żeglowne ujścia rzek na Syberii w jeden system transportowy. Jej długość wynosi 5600 km (od Cieśniny Kara do Zatoki Providence).