Astronomowie odkryli gwiazdę i planetę uderzająco podobne do Słońca i Ziemi

Astronomowie odkryli gwiazdę i planetę uderzająco podobne do Słońca i Ziemi

Astronomowie odkryli gwiazdę i planetę uderzająco podobne do Słońca i Ziemi
Źródło zdjęć: © Getty Images
Karolina Modzelewska
10.06.2020 12:18, aktualizacja: 10.06.2020 12:34

Naukowcy odkryli potencjalnie nadającą się do zamieszkania egzoplanetę oraz jej gwiazdę. Są bardziej podobne do Ziemi oraz Słońca niż jakakolwiek inna dotychczas znana para planeta – gwiazda.

Planeta, którą astronomowie wciąż badają, aby móc w 100 proc. potwierdzić, czym tak naprawdę jest, znajduje się w odpowiedniej odległości od swojej gwiazdy, aby na jej powierzchni znajdowały się ciekłe wody powierzchniowe. Oznacza to, że potencjalnie może nadawać się do zamieszkania przez ludzi.

Planeta i gwiazda o uderzającym podobieństwie do Ziemi i Słońca

René Heller, główna autorka badania poinformowała, że planeta jest około 1,9 razy większa niż Ziemia. Jej zespół z Instytutu Badań Układu Słonecznego Maxa Plancka opisał planetę i gwiazdę w artykule opublikowanym w czasopiśmie "Astronomy & Astrophysics".

Na razie kandydat na planetę jest znany pod nazwą KOI-456.04. Jeśli jego istnienie zostanie potwierdzone przez inne teleskopy, egzoplaneta stanie się kolejną z grupy około 4000 znanych planet poza naszym Układem Słonecznym.

Egzoplaneta do zamieszkania

Aby planeta została uznana za nadającą się do zamieszkania, musi okrążać stabilną gwiazdę w odległości, która umożliwia utrzymanie temperatury pozwalającej na występowanie ciekłej wody. Według niektórych szacunków, w galaktyce Drogi Mlecznej może znajdować się nawet 10 miliardów planet podobnych do Ziemi, ale do tej pory zidentyfikowano ich tylko około 4000. Większość z nich nie spełnia warunków potrzebnych do życia.

Spośród znanych egzoplanet, które krążą wokół gwiazdy podobnej do Słońca, przeważają większe niż Ziemia - zwykle o wielkości Neptuna (czterokrotnie większego od Ziemi). Te większe planety mają tendencję do zatrzymywania zbyt dużej ilości wodoru w swoich atmosferach, a takie gazowe olbrzymy nie utrzymują ciekłej wody.

Obiecujące odkrycie

KOI-456.04 jest prawie dwukrotnie większa od Ziemi. To może oznaczać, że warunki atmosferyczne planety są podobne do naszych. Dodatkowo gwiazda, wokół której krąży planeta, jest około 1,1 razy większa od Słońca, a jej temperatura powierzchni wynosi 5200 stopni Celsjusza, czyli tylko 300 stopni mniej niż temperatura powierzchni Słońca.

Naukowcy z Instytutu Maxa Plancka uważają, że jeśli atmosfera KOI-456.04 jest podobna do ziemskiej, to średnia temperatura na jej powierzchni powinna wynosić około 5 stopni Celsjusza. Na Ziemi średnia temperatura wynosi blisko 15 stopni Celsjusza.