Antarktyda odsłoniła co otacza wnętrze Ziemi. Jest kolczaste

Antarktyda odsłoniła co otacza wnętrze Ziemi. Jest kolczaste

Lodowiec na Antarktydzie
Źródło zdjęć: © Wikimedia | Peter Rejcek
10.09.2023 22:42

Dzięki obrazowaniu sejsmicznemu obszaru Antarktydy naukowcy odkryli co skrywa wnętrze Ziemi. Jądro naszej planety otacza niezwykła, kolczasta struktura.

Zespół badaczy Uniwersytetu Stanowego Arizony zakopał na Antarktydzie sieć sond sejsmicznych. W ten sposób naukowcy mieli nadzieję stworzyć wewnętrzny obraz południowej półkuli Ziemi. Ich szczególną uwagę przykuł obszar graniczny, pomiędzy rdzeniem, a płaszczem Ziemi.

Kolczasta struktura wokół ziemskiego jądra

Miejsce to znajduje się na głębokości 2 900 km. Tkwi tam stosunkowo cienka struktura, ale o wyraźnie odrębnych właściwościach fizycznych. Jej występowanie nie jest zaskoczeniem, ale dotychczas była postrzegana jako coś fragmentarycznego.

Okazuje się, że błędnie. Z badań prowadzonych na Antarktydzie wynika, że jest to regularna warstwa, która może otaczać całe ziemskie wnętrze. Ma tylko niejednorodny profil, przypominający potężne pasmo górskie.

"Grubość materiału waha się od kilku do 10 kilometrów. Sugeruje to, że w rdzeniu widzimy góry, w niektórych miejscach nawet 5 razy wyższe od Mount Everest".

Edward GarneroArizona State University
Podziemne fale sejsmiczne rejestrowane przez czujniki na Antarktydzie. Trzęsienia ziemi na półkuli południowej pobierają próbkę struktury wzdłuż granicy jądro-płaszcz Ziemi.© Arizona State University | dr. Edward Garnero i Mingming Li

Pozostałość basenu oceanicznego we wnętrzu Ziemi

Co najciekawsze, struktura jest obcym przybyszem, który tyko dobrze zadomowił się w tym miejscu. Według naukowców tworzy ją fragment starożytnej skorupy oceanicznej. Opadł on do granic możliwości, zakopywany przez ścierające się ze sobą płyty tektoniczne.

Odkrycie geologów wymaga dalszych badań, ale może rozwiązać wiele tajemnic planety Ziemia.

„Nasze badania dostarczają ważnych powiązań między płytką i głęboką strukturą Ziemi a ogólnymi procesami napędzającymi naszą planetę”.

Samanta Hansen, główna autorka badańArizona State University

Niezwykła struktura wydaje się regulować transport ciepła z jądra planety. W ten sposób jej obecność może być istotna dla ziemskiego pola magnetycznego. Badacze sugerują nawet, że to ona odpowiada rozkład aktywności wulkanicznej na powierzchni Ziemi.

Katarzyna Rutkowska, dziennikarka Wirtualnej Polski