Alarmy lotnicze w Ukrainie. To dlatego trwają coraz dłużej
Każdy start rosyjskiego samolotu MiG-31K powoduje alarm na terenie całej Ukrainy. Milknie dopiero, gdy maszyna wyląduje. Początkowo takie alarmy trwały ok. 20 minut, ostatnio jednak wydłużyły się do ponad 3 godz. Z czego to wynika i jak długo MiG-i mogą pozostawać w powietrzu?
11.11.2023 10:19
Rosyjskie samoloty MiG-31 budzą przerażenie wśród Ukraińców. Za każdym razem, gdy taka maszyna wzbija się w powietrze, na terenie całego kraju ogłaszany jest alarm. Wynika to z faktu, że zmodyfikowane samoloty MiG-31K, z których korzysta obecnie Federacja Rosyjska, są zdolne do przenoszenia hipersonicznych pocisków Ch-47M Kindżał o masie ponad 4 ton, bardzo dużej szybkości (Mach 8-10) i zasięgu 2 tys. km. Krótko mówiąc: taka broń zagraża całemu terytorium Ukrainy.
Coraz dłuższe alarmy przy lotach MiG-31K
Dlatego właśnie alarm ogłaszany jest w momencie startu takiego samolotu i odwołuje się go dopiero po lądowaniu. Tymczasem Rosja regularnie wydłuża loty tych maszyn. Przykładowo 10 listopada 2023 r. MiG-31K pozostawał w powietrzu przez 3 godziny i 37 minut. To rodzi dwa pytania: 1) dlaczego tak się dzieje? i 2) ile najdłużej może trwać taki lot?
Odpowiadając najpierw na pierwsze pytanie: wydłużane czasy lotu wynikają z faktu, że Rosja przeszła z testów startu i lądowania do faktycznych lotów szkoleniowych. Ponadto rozpoczęto ćwiczenia tankowania MiG-ów w powietrzu. To właśnie to sprawia, że samoloty te potrafią nie lądować przez wiele, wiele godzin. Jak wiele?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak długo MiG-31K może pozostawać w powietrzu?
Dokładna charakterystyka samolotów MiG-31K nie została ujawniona. W oficjalnej dokumentacji modelu bazowego (MiG-31) podano jednak, że maksymalny czas lotu z wiszącymi zbiornikami wynosi nieco ponad 3,5 godz., a w opcji z tankowaniem w powietrzu – 7 godz. Taki siedmiogodzinny lot wymaga jednak trzech tankowań przy użyciu tankowców Ił-78.
Na maksymalny czas lotu wpływa jednak więcej czynników niż tylko pojemność zbiornika na paliwo i zużycie tego ostatniego. Pilotowanie myśliwca wymaga także olbrzymiego skupienia, które trudno jest utrzymać przez tak wiele godzin. Ostateczny czas może różnić się także w zależności od obciążenia czy utrzymywanej prędkości.
Biorąc to wszystko pod uwagę, przedstawiciele ukraińskich sił zbrojnych twierdzą, że samoloty MiG-31K, które mają na pokładzie pociski Ch-47M Kindżał, mogą pozostawać w powietrzu przez ok. 1,5 godz. zanim skończy się paliwo w ich zbiornikach, przy tankowaniu w powietrzu zaś czas ten może się wydłużać. Wiadomo już, że co najmniej do 3,5 godz.
Wojciech Kulik, dziennikarz Wirualnej Polski