Alarmy lotnicze w Ukrainie. To dlatego trwają coraz dłużej

Alarmy lotnicze w Ukrainie. To dlatego trwają coraz dłużej

MiG-31K
MiG-31K
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Wojciech Kulik
11.11.2023 10:19

Każdy start rosyjskiego samolotu MiG-31K powoduje alarm na terenie całej Ukrainy. Milknie dopiero, gdy maszyna wyląduje. Początkowo takie alarmy trwały ok. 20 minut, ostatnio jednak wydłużyły się do ponad 3 godz. Z czego to wynika i jak długo MiG-i mogą pozostawać w powietrzu?

Rosyjskie samoloty MiG-31 budzą przerażenie wśród Ukraińców. Za każdym razem, gdy taka maszyna wzbija się w powietrze, na terenie całego kraju ogłaszany jest alarm. Wynika to z faktu, że zmodyfikowane samoloty MiG-31K, z których korzysta obecnie Federacja Rosyjska, są zdolne do przenoszenia hipersonicznych pocisków Ch-47M Kindżał o masie ponad 4 ton, bardzo dużej szybkości (Mach 8-10) i zasięgu 2 tys. km. Krótko mówiąc: taka broń zagraża całemu terytorium Ukrainy.

Coraz dłuższe alarmy przy lotach MiG-31K

Dlatego właśnie alarm ogłaszany jest w momencie startu takiego samolotu i odwołuje się go dopiero po lądowaniu. Tymczasem Rosja regularnie wydłuża loty tych maszyn. Przykładowo 10 listopada 2023 r. MiG-31K pozostawał w powietrzu przez 3 godziny i 37 minut. To rodzi dwa pytania: 1) dlaczego tak się dzieje? i 2) ile najdłużej może trwać taki lot?

Odpowiadając najpierw na pierwsze pytanie: wydłużane czasy lotu wynikają z faktu, że Rosja przeszła z testów startu i lądowania do faktycznych lotów szkoleniowych. Ponadto rozpoczęto ćwiczenia tankowania MiG-ów w powietrzu. To właśnie to sprawia, że samoloty te potrafią nie lądować przez wiele, wiele godzin. Jak wiele?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak długo MiG-31K może pozostawać w powietrzu?

Dokładna charakterystyka samolotów MiG-31K nie została ujawniona. W oficjalnej dokumentacji modelu bazowego (MiG-31) podano jednak, że maksymalny czas lotu z wiszącymi zbiornikami wynosi nieco ponad 3,5 godz., a w opcji z tankowaniem w powietrzu – 7 godz. Taki siedmiogodzinny lot wymaga jednak trzech tankowań przy użyciu tankowców Ił-78.

Na maksymalny czas lotu wpływa jednak więcej czynników niż tylko pojemność zbiornika na paliwo i zużycie tego ostatniego. Pilotowanie myśliwca wymaga także olbrzymiego skupienia, które trudno jest utrzymać przez tak wiele godzin. Ostateczny czas może różnić się także w zależności od obciążenia czy utrzymywanej prędkości.

Biorąc to wszystko pod uwagę, przedstawiciele ukraińskich sił zbrojnych twierdzą, że samoloty MiG-31K, które mają na pokładzie pociski Ch-47M Kindżał, mogą pozostawać w powietrzu przez ok. 1,5 godz. zanim skończy się paliwo w ich zbiornikach, przy tankowaniu w powietrzu zaś czas ten może się wydłużać. Wiadomo już, że co najmniej do 3,5 godz.

Wojciech Kulik, dziennikarz Wirualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie