Afryka. Nowy gatunek dinozaura znaleziony… w muzeum

Afryka. Nowy gatunek dinozaura znaleziony… w muzeum

Afryka. Nowy gatunek dinozaura znaleziony… w muzeum
Źródło zdjęć: © Natural History Museum
06.08.2019 09:10, aktualizacja: 06.08.2019 12:38

Londyńscy naukowcy dokonali niesamowitego odkrycia. W zbiorach Uniwersytetu w Johannesburgu zidentyfikowali zupełnie nieznany gatunek dinozaura.

Szczątki dinozaura, o których mowa, znaleziono w Afryce Południowej w 1978 r. Były przechowywane w kolekcji Uniwersytetu Witwatersrand w Johannesburgu i zostały zaklasyfikowane jako "Massospondylus".

Teraz jednak okazało się, że liczące 200 milionów lat szczątki leżały na wystawie 30 lat… źle zidentyfikowane!

Zespół naukowców z londyńskiego Muzeum Historii Naturalnej i Uniwersytetu Witwatersrand ponownie ocenił okaz i okazało się, że kości i czaszka należą do zupełnie nowego gatunku.

Nowy gatunek

Odkrytego dinozaura nazwano "Ngwevu intloko”, co w języku Xhosa znaczy "szara czaszka". Mierzył on około 4 metry i mógł ważyć nawet 300 kilogramów. Chodził na tylnych łapach, miał beczkowate ciało, smukłą, długą szyję i niewielką czaszkę. Był głównie roślinożerny, choć mógł polować na zwierzęta jeśli nadarzyła się okazja.

"Ngwevu intloko" był mniejszy niż dorosły Massospondylus (z którym go pomylono, a który mierzył od 5 do 6 metrów), ale wydaje się, że odnaleziony okaz był dorosły zanim zmarł w wieku około 10 lat.

Według naukowców, jego największym wrogiem był mięsożerny Dracovenator.

"To dinozaur, który ukrywał się na widoku. Rozpoznaliśmy to, porównując go z innymi okazami dostępnymi w muzeum. To pokazuje, że zbiory muzealne, nawet jeśli są dobrze poznane, zawsze mogą kryć niespodziankę." – powiedział Paul Barrett z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.