Największy tyranozaur rex, jakiego odkryto. Był naprawdę potężny

Źródło zdjęć: © ualberta.ca | Amanda Kelley
Adam Bednarek
27.03.2019 11:37, aktualizacja: 16.04.2019 15:47

T.Rex znany z filmów czy gier kojarzy nam się jako wielki i niezwykle groźny drapieżnik. W rzeczywistości mógł być potężniejszy, niż się wydaje. A przynajmniej taki był "Scotty" - największy tyranozaur rex.

Naukowcy na podstawie szkieletu szacują, że żyjący "Scotty" mógł ważyć nawet 8800 kg. Pod tym względem ten tyranozaur rex deklasuje konkurencję. Dotychczasowy rekordzista był lżejszy o niecałe pół tony!

"Król królów", jak mówią zajmujący się szczątkami naukowcy z Uniwersytetu Alberty, żył 66 mln lat temu. Zamieszkiwał tereny obecnej prowincji Saskatchewan. Naukowcy odkryli jego szkielet już w 1991 roku, ale potrzeba było ponad dekady, by oczyścić kości i móc zacząć niezbędne badania.

Z analizy naukowców wynika, że "Scotty" to także najstarszy T.Rex, jakiego znamy. To nie jedyny rekord. Najprawdopodobniej drapieżnik żył około 30 lat. Wydaje się niewiele, ale inni przedstawiciele gatunku umierali znacznie wcześniej.

Wiele wskazuje na to, że "Scotty" ze względu na swoje ponadprzeciętne rozmiary był łakomym kąskiem. Szkielet T.Rexa zdradza wiele obrażeń i kontuzji, będących konsekwencją walk. Drapieżnik musiał być naprawdę potężny, skoro mimo ataków przetrwał tyle lat.

Naukowcy opisali swoje badania w najnowszym wydaniu "The Anatomical Record".

O życiu dinozaurów wiemy coraz więcej, chociaż wciąż nie brakuje pytań bez odpowiedzi. Ostatnio naukowcy odkryli, że asteroida, która zabiła dinozaury, miała długotrwały efekt. I to powinno nas zaniepokoić.

Dwutlenek węgla powstały w wyniku uderzenia oraz pożarów wytwarzał się przez krótki czas. Jego konsekwencje natomiast były zauważalne przez kolejne 100 tysięcy lat. Badacze sądzą, że nawet jeśli zmniejszymy emisję dwutlenku węgla do minimum, to niewiele da. Będziemy potrzebować czasu bliskiego 100 tysiącom lat, zanim wytworzony przez nas CO2 zniknie z atmosfery.