19 tys. nowych wulkanów. Satelity namierzają je na całym świecie

19 tys. nowych wulkanów. Satelity namierzają je na całym świecie

Erupcja podwodnego wulkanu tworzy nową wyspę
Źródło zdjęć: © USA Today
Mateusz Tomiczek
22.04.2023 14:08

Naukowcy przy użyciu radarowych danych z satelitów zmapowali 19 tys. nieznanych wcześniej podwodnych wulkanów w oceanach całego świata. Oceanografowie opublikowali swoje badania w czasopiśmie Earth and Space Science.

Zespół naukowców z Instytutu Oceanograficznego Scrippsa, współpracując z badaczami z Uniwersytetu Hawajów i koreańskiego Uniwersytetu Chungam użyli satelitarnych danych radarowych do pomiarów nierówności wody morskiej w celu zmapowania podwodnych wulkanów. W swojej pracy podkreślają, jak ważna jest wiedza o lokalizacji tych ukrytych obiektów dla naszej wiedzy o Ziemi.

Badania podwodnego wulkanizmu - czemu są ważne?

Dno morskie charakteryzuje się, podobnie jak ląd niepokryty wodą, dużą różnorodnością ukształtowania terenu. Jak ponad wodą, tak i pod nią najbardziej wyróżniającymi się cechami krajobrazu są góry. Tak samo jak na lądzie powstają one w różny sposób, między innymi poprzez napieranie na siebie dwóch płyt tektonicznych albo erupcji wulkanów. Nie wiadomo, ile gór znajduje się pod powierzchnią mórz i oceanów, bo póki co dokładnemu mapowaniu poddano jedynie około jedną czwartą pokrytych wodą obszarów Ziemi.

Góry takie mogą stanowić zagrożenie dla okrętów podwodnych, co naraża jednostki na uszkodzenie a ich załogi na śmierć. Już dwa razy okrętom amerykańskim zdarzyły się podobne wypadki. Nie jest to jednak jedyny problem, bo brak wiedzy o lokalizacji gór przeszkadza też oceanografom w tworzeniu modeli przedstawiających przepływ światowych wód oceanicznych. Takie modele są istotne na przykład przy prognozowaniu pogody lub ocenie stanu światowych oceanów. Mapowanie ma też znaczenie w kontekście ewentualnego podwodnego wydobycia cennych minerałów.

Co zrobili naukowcy?

Badacze pozyskali dane z satelitów radarowych, które może i nie wykrywają od razu podwodnych gór, ale zamiast tego mierzą wysokość powierzchni morza, która zmienia się wraz z wahaniami przyciągania grawitacyjnego, związanego z topografią dna morskiego. Efekt ten naukowcy nazywają "kopcem morskim". Tą metodą naukowcom udało się namierzyć 19 tys. niezarejestrowanych wcześniej podwodnych gór, prawdopodobnie powstałych w wyniku zjawiska wulkanizmu.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski