11 faktów o Amazonie. W jaki sposób niewielki startup zdominował handel w Internecie

11 faktów o Amazonie. W jaki sposób niewielki startup zdominował handel w Internecie
27.04.2018 12:281 / 11
11 faktów o Amazonie. W jaki sposób niewielki startup zdominował handel w Internecie
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Założona przez Jeffa Bezosa w 1994 roku firma nazywała się początkowo Cadabra. Bezos zmienił nazwę kilka miesięcy później gdy zorientował się, że nazwa firmy kojarzy się z „cadaver” (ang. zwłoki). Nazwa Amazon miała kojarzy się z największą rzeką świata i zwiększyć szansę, że firma znajdzie się na początku różnych alfabetycznych wykazów.

Ile lat miał Jeff Bezos, gdy zakładał swoją firmę?

2 / 11
323947888822790569
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | Steve Jurvetson

Jeff Bezos był informatykiem na Wall Street. Współtworzył również startup Fitel, tworzący oprogramowanie do śledzenia rynków finansowych. Swój własny biznes założył dopiero w wieku 30 lat.

Co symbolizuje logo Amazonu?

3 / 11
323947888822921641
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC0

Gdy przyjrzymy się logo firmy, ujrzymy strzałkę prowadzącą od litery A do Z. Kształt strzałki ma się kojarzyć z uśmiechem, a połączenie liter ma sugerować, że Amazon dostarczy każdemu każdy produkt w każde miejsce.

Gdzie powstał Amazon?

4 / 11
323947888823052713
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY

Naturalnym miejscem narodzin technologicznego giganta wydaje się Dolina Krzemowa, ale Amazon nie powstał w Kalifornii. Został założony w Seattle, gdzie do dzisiaj mieści się główna siedziba firmy. W samym Seattle Amazon zatrudnia ponad 40 tys. pracowników.

Jaki był pierwszy produkt kupiony na Amazonie?

5 / 11
323947888823183785
Źródło zdjęć: © Quora

Amazon powstał jako internetowa księgarnia. Pierwszą książką, którą sprzedano online za jego pośrednictwem była Fluid Concepts & Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought”. Początkowo każdy zakup na stronie był w siedzibie sygnalizowany dzwonkiem. Po kilku miesiącach dzwonek wyłączono, bo dzwonił bez przerwy.

W jaką firmę zainwestował Jeff Bezos w latach 90.?

6 / 11
323947888823314857
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY-SA

Szybki rozwój Amazonu sprawił, że już po kilku latach Jeff Bezos miał – po debiucie giełdowym - nieco wolnej gotówki. W 1998 roku, jako jeden z pierwszych, poważnych inwestorów, wyłożył 250 tys. dolarów na udziały w obiecującym przedsięwzięciu o nazwie Google.

Jak szkoleni są pracownicy Amazonu?

7 / 11
323947888823445929
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Amazon słynie z dobrej obsługi klienta. Aby uwrażliwić pracowników na tę kwestię, z polecenia Bezosa menedżerowie każdego roku spędzają dwa dni na pracy w call center, aby bezpośrednio zetknąć się z problemami klientów.

Na czym oszczędza Amazon?

8 / 11
323947888823577001
Źródło zdjęć: © flickr.com | Wonderlane

Złośłiwi stwierdzą, że na wszystkiem, bo jednym z wyróżników Amazonu jest maksymalne cięcie kosztów. Przykładem radykalnych oszczędności jest nie tylko optymalizacja pracy personelu, ale także stoły, przy których pracowano na początku działalności firmy. Aby zmniejszyć koszty, kupowano drewniane drzwi, które po przecięciu i przymocowaniu nóg pełniły rolę stołów. Taki improwizowane meble do dzisiaj można zobaczyć w głównej siedzibie firmy w Seattle.

Co łączy Amazon i SpaceX?

9 / 11
323947888823708073
Źródło zdjęć: © Blue Origin

Sukces Amazonu zapewnił finansowanie innemu przedsięwzięciu Jeffa Bezosa. Jest nim założona w 2000 roku firma Blue Origin. Ma ona na koncie serię udanych prób własnych rakiet i kapsuł kosmicznych. Intensywnie pracuje również nad kosmiczną turystyką.

Jakie roboty pracują w magazynach firmy?

10 / 11
323947888823839145
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

W magazynach firmy pracują nie tylko ludzie. Szeroko wykorzystywane są również roboty transportowe. Maszyny poruszają się z prędkością 5,5 km/h, ważą 150 kg i mogą transportować ładunek o wadze 340 kg.

Jak szybko mają być dostarczane paczki?

11 / 11
323947888823970217
Źródło zdjęć: © iStock.com

Ambicją Jeffa Bezosa jest skrócenie w przyszłości czasu oczekiwania na zamówiony towar do 30 minut. Mają temu służyć nie tylko dostawcze drony, ale – oparte na analizach wielkich zbiorów danych – wysyłanie dostaw zanim klienci złożą zamówienia.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)