100 transporterów opancerzonych dla Ukrainy. Kraj z południa podjął decyzję
Bułgarski parlament ratyfikował umowę zawartą pomiędzy Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Bułgarii a Ministerstwem Obrony Ukrainy. W efekcie Kijów może spodziewać się pomocy w postaci 100 transporterów opancerzonych. Wyjaśniamy kulisy transakcji i przybliżamy, jakie dokładnie wozy trafią na front.
Pomysł przekazania pierwszego tego typu wsparcia (wcześniej wysyłano jedynie amunicję i wyposażenie, ale nie ciężki sprzęt) narodził się w Bułgarii już kilka miesięcy temu, ale początkowo wywołał spore podziały wśród tamtejszych polityków. W lipcu większość z nich wyraziła gotowość poparcia pomysłu przekazania transporterów opancerzonych Ukrainie. Pojawiły się jednak sugestie, że w zamian Sofia powinna otrzymać rekompensatę ze Stanów Zjednoczonych (wzorem kilku innych państw).
Bułgarskie transportery dla Ukrainy
Finalnie sprawa albo przestała mieć znaczenie, albo została załatwiona bez medialnego rozgłosu (być może znacznie mają plany dotyczące zakupu wozów Stryker). Bułgarski parlament ratyfikował stosowną umowę. Decyzję o dodatkowej pomocy militarnej dla Ukrainy poparło 152 bułgarskich parlamentarzystów, 57 głosowało przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Zgodnie z umową, Bułgaria dostarczy Ukrainie 100 transporterów opancerzonych z uzbrojeniem, a także części zamienne potrzebne do konserwacji i napraw, które nie są już potrzebne bułgarskiemu Ministerstwu Spraw Zagranicznych. To właśnie z zapasów magazynowych tej instytucji pochodzą wozy będące przedmiotem transferu.
Chodzi o transportery opancerzone BTR-60 wyprodukowane w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Większość z nich nigdy nie była używana, co wbrew pozorom nie oznacza, że znajdują się w idealnym stanie technicznym. Bułgarzy nie ukrywają, że nie opłaca im się już przechowywanie tych pojazdów, a tym bardziej ich modernizacje. Mogą one jednak wspomóc Ukraińców.
"Ukraińcy zadbają o to, aby ten sprzęt im się przydał" – powiedział jeden z bułgarskich deputowanych cytowany przez ukraińskie media.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
BTR-60 cechuje się długością ok. 7,5 m i wagą ponad 10 t. Jego wnętrze mieści do 16 osób (z czego dwie stanowią załogę). Pojazd posiada napęd 8x8, rozpędza się do ok. 80 km/h i jest w stanie pokonywać pionowe przeszkody do 0,4 m, a także akweny. Jako uzbrojenie producent montował tutaj karabiny maszynowe kal. 7,62 mm i kal. 14,5 mm.
Grubość stalowego pancerza uzależniona jest nie tylko do miejsca przymocowania, ale też od wariantu pojazdu (lat produkcji). Stosowano tu wprawdzie duże kąty nachylenia poszczególnych arkuszy, ale były one stosunkowo niewielkie, co zwiększyło liczbę łączeń (spawów) i osłabiało ogólną wytrzymałość. BTR-60 jest pod tym względem dużo gorszy od nowszych pojazdów z tej kategorii. Ukraińcy najprawdopodobniej będą wykorzystywać je do transportu wojska i wyposażenia na stosunkowo bezpieczniejszych terenach, działania w pobliżu głównej linii frontu byłby nierozważne.
Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski