Żyje głęboko pod wodą. Naukowcy odkryli nowy gatunek

Pectinereis strickrotti
Źródło zdjęć: © scripps.ucsd.edu | Ekin Tilic
Norbert Garbarek
13.03.2024 14:50, aktualizacja: 13.03.2024 20:21

Różowe robaki pływały w wodzie jak "żywy, magiczny dywan" – podaje portal Live Science, który informuje o obserwacji nowego gatunku na głębokości ok. 1000 m pod wodą. Odkrycie opisano w czasopiśmie "PLOS One".

Nowy gatunek zidentyfikowano w Pacyfiku, w obszarze oddalonym o ok. 50 km od Kostaryki. Pectinereis strickrotti został wprawdzie dostrzeżony po raz pierwszy w 2009 r., kiedy naukowcy badali wyciek metanu na statku podwodnym Alvin, jednak kolejne badania nad organizmem powtórzono 10 lat później, w 2019 r., kiedy to zespół badaczy powrócił na ten sam obszar na głębokości 1000 m.

W trakcie ostatnich obserwacji dostrzeżono kolejne stworzenia Pectinereis strickrotti, w związku z czym wykonano ich zdjęcia oraz pobrano próbki do badań, aby formalnie sklasyfikować "magiczny dywan" jako nowy gatunek. Odkrycia opublikowano dopiero teraz, na łamach czasopisma "PLOS One".

Nowy gatunek odkryty głęboko pod wodą

Live Science wyjaśnia, że Pectinereis strickrotti ma ciało podzielone na segmenty i osiąga długość 10 cm. Zgodnie z ustaleniami naukowców, stworzenie żyje w głębokich wodach i nie udało się potwierdzić jego obecności na płytkich wodach. Jego wygląd określany jest jako skrzyżowanie stonogi z dżdżownicą.

Po obu stronach ciała P. strickrotti ma rząd "pierzastych wyrostków zwanych parapodiami zakończonymi skrzelami, które pozwalają mu wchłaniać tlen z wody" – czytamy. Ponadto różowe stworzenia mają ukryte szczęki, które mogą wysuwać, aby schwytać ofiarę. Co istotne jednak, naukowcy nie ustalili dotąd, z czego składa się dieta Pectinereis strickrotti.

• Pectinereis strickrotti
[1/2] Pectinereis strickrottiŹródło zdjęć: © PLOS One

Sposób, w jaki poruszało się to stworzenie, był tak pełen gracji, że pomyślałem, że wygląda jak żywy, magiczny dywan – powiedział Bruce Strickrott z Woods Hole Oceanographic Institution w Massachusetts. Zespół uczonych zauważył, że w świetle podwodnego statku stworzenia mieniły się na różowo, co najprawdopodobniej wynika z koloru ich krwi. Warto zaznaczyć też, że żyjące na dużych głębokościach i w całkowitej ciemności Pectinereis strickrotti są uznawane za ślepe.

Spędziliśmy lata, próbując nazwać i opisać różnorodność biologiczną głębin morskich – wyjaśnia z kolei Greg Rouse, biolog z Uniwersytetu Kalifornijskiego. – W tym momencie znaleźliśmy więcej nowych gatunków, niż mamy czasu na nazwanie i opisanie ich – dodaje i podkreśla, jak różnorodne są głębiny morskie, które regularnie są eksplorowane przez uczonych. Zespół planuje przeprowadzić kolejne badania nad morskimi głębinami u wybrzeży Alaski i Chile.