Zniknął na lata. Nagle pojawił się na lotnisku

Miasiszczew M-55 Geofizyka
Miasiszczew M-55 Geofizyka
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 4.0, Vitaly V. Kuzmin, Wikimedia Commons
Norbert Garbarek

06.11.2023 12:25, aktual.: 17.01.2024 15:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Radziecki samolot M-55 Geofizyka to maszyna pod wieloma względami wyjątkowa. Wynika to nie tylko z jego wyglądu, ale też przeznaczenia. Przypominamy możliwości maszyny, na temat której ostatnie doniesienia pochodzą sprzed sześciu lat.

"Rosjanie wznowili loty rzadkiego samolotu M-55" – podaje portal Defense Express, który powołuje się na zdjęcia z rosyjskiego lotniska Ramienskoje pod Moskwą. Z materiałów wynika, że do samolotu został zamontowany zasobnik rozpoznawczy UKR-RT, który po raz pierwszy zaobserwowano na myśliwcu Su-34 w 2021 r.

Ostatnie doniesienia z Rosji dotyczące lotów M-55 pochodzą z 2017 r. Właśnie wtedy podano, że samolot Geofizyka został przekazany do konserwacji ze względu na "brak zleceń na badania naukowe" – informuje Defense Express. Od tego czasu w publicznych źródłach nie pojawiła się żadna informacja dotycząca M-55, aż do soboty 4 listopada, kiedy maszynę uwieczniono na zdjęciach.

Warto jednak podkreślić, że nie wiadomo dziś, z jaką konkretnie misją może być powiązane ponowne użycie rzeczonego samolotu przez Rosjan. Obecność zasobnika UKR-RT może natomiast wskazywać, że tamtejsza armia planuje wykorzystać M-55 do wykrywania emisji elektromagnetycznej (również sygnały Starlinków) w Ukrainie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

M-55 Geofizyka to unikalny samolot Rosjan. Wyprodukowano tylko kilka egzemplarzy

Miasiszczew M-55 Geofizyka to jedyna taka konstrukcja na świecie. Samolot powstał jako narzędzie do walki z balonami (aerostatami). Jest unikalny nie tylko ze względu na dwubelkowy układ oparty o długie i wąskie skrzydła, ale też z uwagi na ilość wyprodukowanych egzemplarze. Rosjanie stworzyli bowiem tylko cztery tego typu maszyny.

Historia M-55 sięga lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to Związek Radziecki zaczął projektować samolot M-17 Stratosfera do przechwytywania samolotów rozpoznawczych. Opóźnienia w pracach spowodowały natomiast, że urzędnicy zdecydowali się przekształcić projekt w M-55 Geofizyka, samolot osiągający duże wysokości przelotowe. M-55 od 1996 r. były wykorzystywane do prowadzenia eksperymentów naukowych o charakterze cywilnym.

M-55 Geofizyka na lotnisku pod Moskwą.
M-55 Geofizyka na lotnisku pod Moskwą.© DefenseExpress

Stworzenie samolotu Geofizyka było nie lada wyzwaniem. Wynikało to z faktu, że projektant musiał uwzględnić warunki, w jakich ma działać samolot. W związku z tym zdecydowano o stworzeniu długiej na niemal 23 m konstrukcji o rozpiętości skrzydeł przekraczającej 37 m. Masa startowa M-55 wynosi 23 t, natomiast prędkość maksymalna to 750 km/h. Płatowiec na jednym tankowaniu może pokonać niespełna 5 tys. km. i wznosi się na wysokość 21,5 km.

Uzbrojenie M-55 stanowi dwulufowe działko GSz-23 kal. 23 mm, które umocowano w zdalnie sterowanym stanowisku strzeleckim. Producent zadbał o to, aby możliwe było prowadzenie ognia w górę – aby dosięgać przechwytywane balony. W trakcie rozwoju maszyny zdecydowano się na umieszczenie sensora optycznego zdolnego do wykrywania balonów na dystansie nawet 40 km.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie