Zniknął na lata. Nagle pojawił się na lotnisku

Radziecki samolot M-55 Geofizyka to maszyna pod wieloma względami wyjątkowa. Wynika to nie tylko z jego wyglądu, ale też przeznaczenia. Przypominamy możliwości maszyny, na temat której ostatnie doniesienia pochodzą sprzed sześciu lat.

Miasiszczew M-55 Geofizyka
Miasiszczew M-55 Geofizyka
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 4.0, Vitaly V. Kuzmin, Wikimedia Commons
Norbert Garbarek

06.11.2023 | aktual.: 17.01.2024 15:01

"Rosjanie wznowili loty rzadkiego samolotu M-55" – podaje portal Defense Express, który powołuje się na zdjęcia z rosyjskiego lotniska Ramienskoje pod Moskwą. Z materiałów wynika, że do samolotu został zamontowany zasobnik rozpoznawczy UKR-RT, który po raz pierwszy zaobserwowano na myśliwcu Su-34 w 2021 r.

Ostatnie doniesienia z Rosji dotyczące lotów M-55 pochodzą z 2017 r. Właśnie wtedy podano, że samolot Geofizyka został przekazany do konserwacji ze względu na "brak zleceń na badania naukowe" – informuje Defense Express. Od tego czasu w publicznych źródłach nie pojawiła się żadna informacja dotycząca M-55, aż do soboty 4 listopada, kiedy maszynę uwieczniono na zdjęciach.

Warto jednak podkreślić, że nie wiadomo dziś, z jaką konkretnie misją może być powiązane ponowne użycie rzeczonego samolotu przez Rosjan. Obecność zasobnika UKR-RT może natomiast wskazywać, że tamtejsza armia planuje wykorzystać M-55 do wykrywania emisji elektromagnetycznej (również sygnały Starlinków) w Ukrainie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

M-55 Geofizyka to unikalny samolot Rosjan. Wyprodukowano tylko kilka egzemplarzy

Miasiszczew M-55 Geofizyka to jedyna taka konstrukcja na świecie. Samolot powstał jako narzędzie do walki z balonami (aerostatami). Jest unikalny nie tylko ze względu na dwubelkowy układ oparty o długie i wąskie skrzydła, ale też z uwagi na ilość wyprodukowanych egzemplarze. Rosjanie stworzyli bowiem tylko cztery tego typu maszyny.

Historia M-55 sięga lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to Związek Radziecki zaczął projektować samolot M-17 Stratosfera do przechwytywania samolotów rozpoznawczych. Opóźnienia w pracach spowodowały natomiast, że urzędnicy zdecydowali się przekształcić projekt w M-55 Geofizyka, samolot osiągający duże wysokości przelotowe. M-55 od 1996 r. były wykorzystywane do prowadzenia eksperymentów naukowych o charakterze cywilnym.

M-55 Geofizyka na lotnisku pod Moskwą.
M-55 Geofizyka na lotnisku pod Moskwą.© DefenseExpress

Stworzenie samolotu Geofizyka było nie lada wyzwaniem. Wynikało to z faktu, że projektant musiał uwzględnić warunki, w jakich ma działać samolot. W związku z tym zdecydowano o stworzeniu długiej na niemal 23 m konstrukcji o rozpiętości skrzydeł przekraczającej 37 m. Masa startowa M-55 wynosi 23 t, natomiast prędkość maksymalna to 750 km/h. Płatowiec na jednym tankowaniu może pokonać niespełna 5 tys. km. i wznosi się na wysokość 21,5 km.

Uzbrojenie M-55 stanowi dwulufowe działko GSz-23 kal. 23 mm, które umocowano w zdalnie sterowanym stanowisku strzeleckim. Producent zadbał o to, aby możliwe było prowadzenie ognia w górę – aby dosięgać przechwytywane balony. W trakcie rozwoju maszyny zdecydowano się na umieszczenie sensora optycznego zdolnego do wykrywania balonów na dystansie nawet 40 km.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski