Znaleźli starożytne wirusy w Chinach. Jest ich 1700

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Boris Radosavljevic
oprac. SBA

01.09.2024 13:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naukowcy z Ohio State University dokonali zaskakującego odkrycia na lodowcu Guliya na Wyżynie Tybetańskiej w zachodnich Chinach. Znaleźli tam ponad 1700 do tej pory nieznanych starożytnych wirusów.

Wieczna zmarzlina skrywa wiele tajemnic. Wirusy znajdujące się w lodowcach mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, jeśli zostaną "uwolnione". Globalne ocieplenie może przyspieszyć ten proces, niemniej to właśnie lodowce znajdują się w kręgu zainteresowań naukowców - w tym naukowców z Ohio State University , którzy odkryli 1700 starożytnych wirusów w Chinach.

Ponad 1700 starożytnych wirusów w lodowcu

Odkryte wirusy przetrwały w lodzie ponad 40,000 lat. Próbki zostały wyizolowane z rdzenia lodowego o głębokości ponad 300 metrów, przez co dane te dostarczają cennych informacji o przeszłości.

W badaniu przeanalizowało wirusy uwięzione w dziewięciu rozwarstwionych segmentach lodowca, reprezentujących różne epoki i okresy klimatyczne – od 160 do 41,000 lat wstecz. Wykorzystano przy tym zaawansowaną technikę metagenomiczną. Dzięki temu możliwe było dokładne zidentyfikowanie oraz sklasyfikowanie każdego wirusa, co otwiera nowe możliwości w badaniach nad ewolucją wirusów i potencjalnym wpływem zmian klimatycznych na ich uwalnianie.

Starożytne wirusy i zagrożenie dla człowieka

Nie bez znaczenia jest fakt, że odkryte wirusy nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla ludzi, gdyż według badań, atakują one wyłącznie jednokomórkowe organizmy. Jest to kluczowe w kontekście obaw, jakie budzą topniejące lodowce i uwalniane przez nie wirusy – w przeszłości uwolnienie patogenów z odmarzającego permafrostu już prowadziło do tragicznych wydarzeń, jak chociażby epidemia wąglika w Syberii w 2016 roku, kiedy to zmarło dziecko, a dziesiątki osób trafiły do szpitala.

Zagrożenie związane z globalnym ociepleniem i jego wpływem na uwalnianie starożytnych wirusów z lodowców staje się coraz bardziej realne. Pomimo że odkryte patogeny nie zagrażają bezpośrednio człowiekowi, naukowcy podkreślają potrzebę dalszych badań w tej dziedzinie. Wyniki tych prac mogą być kluczowe dla zrozumienia, jak przyszłe zmiany klimatu mogą wpłynąć na zdrowie publiczne oraz ekosystemy naszej planety.