Znaleźli je na dnie oceanu. To zęby prehistorycznych rekinów

Znaleźli je na dnie oceanu. To zęby prehistorycznych rekinów

Naukowcy odkryli setki zębów pradawnych rekinów
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Museum Victoria
Adam Gaafar
22.12.2022 14:47, aktualizacja: 22.12.2022 16:29

Australijscy naukowcy znaleźli na dnie Ocean Indyjskiego ponad 750 skamieniałych zębów rekinów, w tym należące do przodka prehistorycznego megalodona. Odkrycie zostało dokonane pod koniec października, ale dopiero teraz poinformowano o nim publicznie.

"Cmentarzysko" skamielin znajdowało się na głębokości ok. 5,4 km. Odkrycia dokonano podczas miesięcznej ekspedycji wzdłuż południowego krańca Indonezji na pokładzie RV Investigator, statku badawczego o długości 94 m. Jednostka jest obsługiwana przez Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO), australijską narodową agencję naukową.

Setki zębów pradawnych rekinów

Ekspedycja miała na celu złowienie dużej liczby ryb w ramach trwającego badania bioróżnorodności. Zamiast tego wyciągnęli setki zębów pradawnych rekinów. Zanim dokonano tego niezwykłego odkrycia, członkowie wyprawy podjęli 26 prób wyłowienia ryb.

– To była nasza ostatnia próba podróży przed powrotem do Australii. Byłam z początku trochę rozczarowana, kiedy wyciągnęliśmy sieć, ponieważ była wypełniona błotem. Wiedziałam więc, że ryb nie będzie dużo, a nawet gdyby były, to byłyby poszarpane i zniszczone przez błoto – komentuje w rozmowie z serwisem Live Science Dianne Bray, starsza kierowniczka kolekcji w Museums Victoria Research Institute.

Kiedy naukowcy przesiewali zaschnięty błotem materiał, zdali sobie sprawę, że dokonali bardzo cennego połowu. – Wyrzuciliśmy zawartość na pokład łodzi i kiedy przejrzeliśmy wszystko, znaleźliśmy ząb rekina za zębem rekina. Znaleźliśmy zęby współczesnych białych rekinów, a także skamieniałe zęby prehistorycznych rekinów, w tym bezpośredniego przodka gigantycznego megalodona– powiedziała Bray. W sumie naukowcy odkryli ponad 750 zębów o wielkości od 1 cm do pojedynczego zęba przodka megalodona, który mierzył 10 cm.

– Ten rekin ewoluował w megalodona, który był największym ze wszystkich rekinów, ale wyginął ok. 3,5 mln lat temu. Nigdy czegoś takiego nie widziałem ani nie słyszałem o czymś takim, to wyjątkowa okazja, bo mamy prawie kompletną kolekcję z jednego miejsca – stwierdził Glen Moore z Western Australian Museum.

Badacze nie są do końca pewni, dlaczego tak wiele zębów zgromadziło się w tym miejscu, ale nie sądzą, że zginęły tam setki rekinów. W przeciwieństwie do ludzi, którzy rodzą się z jednym zestawem zębów mlecznych i zastępują je jednym zestawem zębów stałych w ciągu swojego życia, zęby u rekinów są wymieniane wielokrotnie. Obszar, gdzie dokonano odkrycia, był prawdopodobnie zamieszkiwany miliony lat temu przez przodków współczesnych rekinów.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski