Ziemia będzie miała dwa księżyce. Coś zmierza na naszą orbitę

Ziemia będzie miała dwa księżyce
Źródło zdjęć: © Pexels | Helder Sato
oprac. SBA

21.09.2024 08:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przez niemal dwa miesiące, od 29 września do 25 listopada, Ziemia będzie posiadała dwa naturalne satelity – poinformowali astronomowie. Oprócz Księżyca, wokół naszej planety będzie się także poruszać asteroida 2024 PT5, znana jako miniksiężyc.

Asteroida 2024 PT5 została odkryta 7 sierpnia br. przez system ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System), narzędzie do wykrywania potencjalnie groźnych planetoid. Asteroida ma około 10 metrów średnicy, co czyni ją niewystarczająco jasną, aby można było ją zobaczyć gołym okiem lub za pomocą amatorskich teleskopów.

"Ziemia może regularnie przechwytywać asteroidy z obiektów bliskich Ziemi (NEO) i wciągać je na orbitę, tworząc miniksiężyce" – informują na łamach "The Research Notes of the AAS" astronomowie: Carlos de la Fuente Marcos i Raúl de la Fuente Marcos z Uniwersytetu Complutense w Madrycie. Właściwości asteroidy 2024 PT5 odkryli podczas rutynowego monitoringu nowo odkrytych obiektów.

Warunki, jakie musi spełnić obiekt, by stać się miniksieżycem

Damian Jabłeka, wicedyrektor Planetarium Śląskiego, wyjaśnia, że nawet drobne ciało niebieskie może być traktowane jako naturalny satelita, o ile dostanie się na orbitę Ziemi i utrzyma się na niej przez pewien czas. Aby to było możliwe, muszą zajść określone warunki. "Czasami zdarza się, że złożenie zarówno odległości, kierunku lotu i prędkości takiego małego ciała niebieskiego powoduje, że zostanie ono złapane w grawitacyjny potencjał naszej planety i zaczyna orbitować" – powiedział PAP Jabłeka.

Prof. Carlos de la Fuente Marcos z Uniwersytetu Complutense w Madrycie, cytowany przez serwis Space.com, wyjaśnił, że aby stać się miniksiężycem, zbliżające się ciało musi dotrzeć na odległość około 2,8 miliona mil (4,5 miliona km) od Ziemi i poruszać się "powoli", z prędkością około 2 200 mil na godzinę (3 540 km/h).

Asteroida powróci za kilkadziesiąt lat

"Nie zdarzyło się jeszcze, żeby np. asteroidy zaczęły orbitować wokół Ziemi na stałe, bo obecność Księżyca i Słońca powoduje, że po kilku obiegach, odlatują w przestrzeń kosmiczną" - zauważył Damian Jabłeka. Dodał również, że zbadane i udokumentowane ciała niebieskie, które znalazły się na dłużej na orbicie ziemskiej, to asteroida 2006 RH120, która od lipca 2006 do 2007 r. była naszym drugim księżycem, oraz 2020 CD3, która orbitowała wokół Ziemi przez trzy lata.

Po opuszczeniu orbity ziemskiej, obiekt 2024 PT5 najbliżej Ziemi znajdzie się 9 stycznia 2025 roku, a następnie powróci dopiero w 2055 roku.