ZEA zbroi się we Francji. Rekordowy kontrakt na Rafale

Dassault Rafale
Dassault Rafale
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Przemysław Juraszek

05.12.2021 14:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) podpisały kontrakt na dostawę 80 samolotów Rafale za 16 mld euro. Maszyny dołączą do zmodernizowanych Mirage 2000-9, F-16E/F Fighting Falcon Block 60 oraz w przyszłości także do niedawno zamówionych F-35.

Historyczny kontrakt został podpisany w obecności prezydenta Republiki Francuskiej Emmanuela Macrona i szejka Mohammeda ben Zayed Al Nahyane będącego księciem koronnym Abu Zabi i wicedowódcy sił zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA).

ZEA będą pierwszym eksportowym użytkownikiem wariantu F4, który jest ostatnią ewolucją Rafale. Najnowsza wersja została m.in. wyposażona w nowe silniki, piloci dostaną wyświetlacz nahełmowy oraz z samolotem został zintegrowany zaawansowany system diagnostyczny oraz sterowania silnikami (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic) wykorzystujący sztuczną inteligencję (SI).

Francuzi są bardzo aktywni na bliskim wchodzie od dekad, a najnowszy kontrakt na Rafale jest kontynuacją współpracy wojskowej z ZEA rozpoczętej od zakupu Mirage 5. Z innych państw regionu Rafale zakupił Katar, a do pozostałych użytkowników możemy zaliczyć: Egipt, Grecję, Indie czy Chorwację.

Rafale to dwusilnikowy samolot wielozadaniowy zaprojektowany przez Francję po odejściu w 1985 roku z konsorcjum opracowującego Eurofightera. Francuzi zdecydowali się na zastosowanie układu delty z usterzeniem kaczki, który sprawił, że Rafale jest konstrukcją wysoce aerodynamicznie niestabilną. Taka maszyna nie poleci bez zastosowania systemu Fly-by-wire (FBW), ale w zamian zyskuje świetne właściwości manewrowe zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach.

Pierwszy prototyp został oblatany 4 czerwca 1986, a prace nad myśliwcem zostały zahamowane przez upadek bloku wschodniego. Koniec końców maszyna została dopracowana i weszła do wyposażenia w 2001 roku w Aéronavale (lotnictwo marynarki wojennej), a parę lat później do Armée de l'Air et de l'Espace (lotnictwo wojskowe). Jest to wielozadaniowy samolot, który może równie dobrze zwalczać wrogie myśliwce jak i atakować cele naziemne.

Samoloty wykorzystują bardzo szeroki zakres uzbrojenia. Są to pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor, przeciwokrętowe AM 39-Exocet, pociski manewrujące Storm Shadow/SCALP-EG oraz ASMP-A z głowicą termojądrową (wyłącznie dla Francji). Maszyny posiadają także pokładowe działka kal. 30 mm o szybkostrzelności do 2500 strz./min.

Warto też zaznaczyć, że Rafale to aktualnie jedyny poza F-35 samolot wyposażony w pasywny system DDM-NG oparty na podczerwieni. Pozwala on na 360-stopniową detekcję strefy wokół samolotu i ostrzega przed nadlatującymi pociskami.

Jest to kolejny sukces francuskiego przemysłu, a sam kontrakt na Rafale zapewni zyski około 400 firmom będącym w łańcuchu dostaw. Jest to też sygnał, że uzbrojenie z Europy może na równi konkurować z rozwiązaniami amerykańskimi bądź rosyjskimi. Ponadto ZEA podpisała też dużo mniejszy kontrakt z airbusem na dostawy 12 śmigłowców Caracal.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (242)
Zobacz także