ZEA zbroi się we Francji. Rekordowy kontrakt na Rafale

Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) podpisały kontrakt na dostawę 80 samolotów Rafale za 16 mld euro. Maszyny dołączą do zmodernizowanych Mirage 2000-9, F-16E/F Fighting Falcon Block 60 oraz w przyszłości także do niedawno zamówionych F-35.

Dassault Rafale
Dassault Rafale
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Przemysław Juraszek

05.12.2021 14:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historyczny kontrakt został podpisany w obecności prezydenta Republiki Francuskiej Emmanuela Macrona i szejka Mohammeda ben Zayed Al Nahyane będącego księciem koronnym Abu Zabi i wicedowódcy sił zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA).

ZEA będą pierwszym eksportowym użytkownikiem wariantu F4, który jest ostatnią ewolucją Rafale. Najnowsza wersja została m.in. wyposażona w nowe silniki, piloci dostaną wyświetlacz nahełmowy oraz z samolotem został zintegrowany zaawansowany system diagnostyczny oraz sterowania silnikami (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic) wykorzystujący sztuczną inteligencję (SI).

Francuzi są bardzo aktywni na bliskim wchodzie od dekad, a najnowszy kontrakt na Rafale jest kontynuacją współpracy wojskowej z ZEA rozpoczętej od zakupu Mirage 5. Z innych państw regionu Rafale zakupił Katar, a do pozostałych użytkowników możemy zaliczyć: Egipt, Grecję, Indie czy Chorwację.

Rafale to dwusilnikowy samolot wielozadaniowy zaprojektowany przez Francję po odejściu w 1985 roku z konsorcjum opracowującego Eurofightera. Francuzi zdecydowali się na zastosowanie układu delty z usterzeniem kaczki, który sprawił, że Rafale jest konstrukcją wysoce aerodynamicznie niestabilną. Taka maszyna nie poleci bez zastosowania systemu Fly-by-wire (FBW), ale w zamian zyskuje świetne właściwości manewrowe zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach.

Pierwszy prototyp został oblatany 4 czerwca 1986, a prace nad myśliwcem zostały zahamowane przez upadek bloku wschodniego. Koniec końców maszyna została dopracowana i weszła do wyposażenia w 2001 roku w Aéronavale (lotnictwo marynarki wojennej), a parę lat później do Armée de l'Air et de l'Espace (lotnictwo wojskowe). Jest to wielozadaniowy samolot, który może równie dobrze zwalczać wrogie myśliwce jak i atakować cele naziemne.

Samoloty wykorzystują bardzo szeroki zakres uzbrojenia. Są to pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor, przeciwokrętowe AM 39-Exocet, pociski manewrujące Storm Shadow/SCALP-EG oraz ASMP-A z głowicą termojądrową (wyłącznie dla Francji). Maszyny posiadają także pokładowe działka kal. 30 mm o szybkostrzelności do 2500 strz./min.

Warto też zaznaczyć, że Rafale to aktualnie jedyny poza F-35 samolot wyposażony w pasywny system DDM-NG oparty na podczerwieni. Pozwala on na 360-stopniową detekcję strefy wokół samolotu i ostrzega przed nadlatującymi pociskami.

Jest to kolejny sukces francuskiego przemysłu, a sam kontrakt na Rafale zapewni zyski około 400 firmom będącym w łańcuchu dostaw. Jest to też sygnał, że uzbrojenie z Europy może na równi konkurować z rozwiązaniami amerykańskimi bądź rosyjskimi. Ponadto ZEA podpisała też dużo mniejszy kontrakt z airbusem na dostawy 12 śmigłowców Caracal.

Komentarze (242)