Zaskakujące odkrycie. Naukowcy zidentyfikowali co najmniej 11 gatunków ryb, które mogą chodzić po lądzie

Zaskakujące odkrycie. Naukowcy zidentyfikowali co najmniej 11 gatunków ryb, które mogą chodzić po lądzie

Istnieje więcej gatunków ryb, które mogą chodzić po lądzie
14.09.2020 15:26

Ryby chodzące po lądzie mogą wydawać się pomysłem rodem z kina Hollywood, jednak prawda jest zupełnie inna. Takie hybrydowe stworzenia odegrały bardzo ważną rolę w ewolucji królestwa zwierząt. Najnowsze badania wykazały, że istnieje znacznie więcej gatunków ryb, które mogą przemieszczać się po lądzie, niż początkowo sądzono.

Z najnowszych badań opublikowanych na łamach "Journal of Morphology" wynika, że istnieje co najmniej 11 gatunków ryb, które mogą poruszać się po lądzie. Część z nich należy do rodziny przylgowatych (Hillstream loaches), czyli małych, słodkowodnych ryb karpiokształtnych.

Ryby, które mogą chodzić po lądzie

Naukowcy, określając, które z gatunków przylgowatych mogą potencjalnie poruszać się po stałym lądzie, ignorując przez pewien czas trudności z oddychaniem, chcą zwiększyć wiedzę o pierwszych kręgowcach. Chodzi przede wszystkim o poznanie sposobu, w jaki wydostały się z wody na ląd.

Zdaniem ekspertów kluczem do zrozumienia dodatkowego sposobu poruszania się ryb jest pas miednicowy – połączenie między kręgosłupem a płetwami miednicy. Zespół przyjrzał się strukturze kostnej 29 różnych gatunków przylgowatych i zidentyfikował trzy odmienne kształty miednicy, stwierdzając, że 10 innych gatunków ma takie same połączenia kostne.

Charakterystyczna budowa ciała

"Ryby zazwyczaj nie mają żadnego połączenia między kręgosłupem a płetwą miedniczną” - podkreślił biolog Zachary Randall z Florida Museum of Natural History. Dodał, że zaskoczeniem dla naukowców było odkrycie, że solidne pasy biodrowe są bardzo powszechne u przylgowatych.

Przykładowo Cryptotora thamicola – endemiczny gatunek małej słodkowodnej ryby, wykorzystuje rozbudowane żebra i mięśnie, aby poruszać się po lądzie. Eksperci uważają, że takie umiejętności ewoluowały na przestrzeni lat, a początkowo służyły do przemieszczania się w celu poszukiwania strumieni w jaskiniach, które są bogatsze w tlen i do których nie mają dostępu inne ryby.

Dzięki połączeniu analizy DNA i skanów tomografii komputerowej (CT) naukowcy znaleźli dowody na to, że zdolności zostały przekazane w genach i udostępnione innym członkom rodziny przylgowatych.

Badanie pozwoliło ekspertom zwiększyć wiedzę na temat zdolności ryb do chodzenia po lądzie oraz źródła tej rzadko spotykanej umiejętności.