Zaskakujące odkrycie. Naukowcy zidentyfikowali co najmniej 11 gatunków ryb, które mogą chodzić po lądzie

Zaskakujące odkrycie. Naukowcy zidentyfikowali co najmniej 11 gatunków ryb, które mogą chodzić po lądzie14.09.2020 15:26
Istnieje więcej gatunków ryb, które mogą chodzić po lądzie

Ryby chodzące po lądzie mogą wydawać się pomysłem rodem z kina Hollywood, jednak prawda jest zupełnie inna. Takie hybrydowe stworzenia odegrały bardzo ważną rolę w ewolucji królestwa zwierząt. Najnowsze badania wykazały, że istnieje znacznie więcej gatunków ryb, które mogą przemieszczać się po lądzie, niż początkowo sądzono.

Z najnowszych badań opublikowanych na łamach "Journal of Morphology" wynika, że istnieje co najmniej 11 gatunków ryb, które mogą poruszać się po lądzie. Część z nich należy do rodziny przylgowatych (Hillstream loaches), czyli małych, słodkowodnych ryb karpiokształtnych.

Ryby, które mogą chodzić po lądzie

Naukowcy, określając, które z gatunków przylgowatych mogą potencjalnie poruszać się po stałym lądzie, ignorując przez pewien czas trudności z oddychaniem, chcą zwiększyć wiedzę o pierwszych kręgowcach. Chodzi przede wszystkim o poznanie sposobu, w jaki wydostały się z wody na ląd.

Zdaniem ekspertów kluczem do zrozumienia dodatkowego sposobu poruszania się ryb jest pas miednicowy – połączenie między kręgosłupem a płetwami miednicy. Zespół przyjrzał się strukturze kostnej 29 różnych gatunków przylgowatych i zidentyfikował trzy odmienne kształty miednicy, stwierdzając, że 10 innych gatunków ma takie same połączenia kostne.

Charakterystyczna budowa ciała

"Ryby zazwyczaj nie mają żadnego połączenia między kręgosłupem a płetwą miedniczną” - podkreślił biolog Zachary Randall z Florida Museum of Natural History. Dodał, że zaskoczeniem dla naukowców było odkrycie, że solidne pasy biodrowe są bardzo powszechne u przylgowatych.

Przykładowo Cryptotora thamicola – endemiczny gatunek małej słodkowodnej ryby, wykorzystuje rozbudowane żebra i mięśnie, aby poruszać się po lądzie. Eksperci uważają, że takie umiejętności ewoluowały na przestrzeni lat, a początkowo służyły do przemieszczania się w celu poszukiwania strumieni w jaskiniach, które są bogatsze w tlen i do których nie mają dostępu inne ryby.

Dzięki połączeniu analizy DNA i skanów tomografii komputerowej (CT) naukowcy znaleźli dowody na to, że zdolności zostały przekazane w genach i udostępnione innym członkom rodziny przylgowatych.

Badanie pozwoliło ekspertom zwiększyć wiedzę na temat zdolności ryb do chodzenia po lądzie oraz źródła tej rzadko spotykanej umiejętności.

Dwa lata w całkowitej izolacji. Eksperyment uznano za porażkę