Zagadka tajemniczego sygnału "Wow!" z kosmosu. Wciąż nie wiadomo skąd pochodził

Wszechświat - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © ESO | M. Kornmesser
oprac. KMO

11.06.2024 15:51, aktual.: 11.06.2024 17:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kiedy astronom Jerry Ehman zauważył coś niezwykłego na wydruku z radioteleskopu Uniwersytetu Stanowego Ohio, nie zdawał sobie sprawy, że jego reakcja przejdzie do historii w poszukiwaniu inteligencji pozaziemskiej. Notatka "Wow!" przy zapisie sygnału stała się jednym z najbardziej znanych momentów w tej fascynującej podróży. Choć od tamtej chwili pojawiło się kilka hipotez próbujących wyjaśnić naturę sygnału "Wow!", żadna z nich nie przekonała całkowicie środowiska naukowego, zaznacza IFL Science.

Od momentu wynalezienia radioteleskopu w 1932 r., naukowcy nieustannie poszukują sygnałów z kosmosu, które mogłyby świadczyć o obecności obcych cywilizacji. Rozpoczęcie przez SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence) intensywnych poszukiwań w 1960 r. otworzyło nową erę w tej dziedzinie. Jednak wskutek ograniczeń technicznych tamtej epoki, liczba i zakres badań były ograniczone. Sytuacja zmieniła się, gdy radioteleskop Uniwersytetu Stanowego Ohio, znany jako "Big Ear", skierował swoją uwagę na częstotliwości, które mogłyby być wykorzystywane przez pozaziemskie cywilizacje.

Niezidentyfikowany Sygnał z kosmosu

15 sierpnia 1977 roku, Jerry Ehman, pracujący jako wolontariusz, zauważył na wydruku sygnał oznaczony jako 6EQUJ5, który wyróżniał się intensywnością, niepodobną do żadnego znanego źródła naturalnego czy sztucznego. To właśnie ten moment, kiedy zdecydował się zakreślić go na czerwono z uwagą "Wow!", stał się początkiem długotrwałego zainteresowania tym zjawiskiem. Pomimo intensywnych badań, źródło sygnału wciąż pozostaje nieznane, a jego niespotykana charakterystyka czyni go jedną z najbardziej intrygujących zagadek w poszukiwaniu pozaziemskiej inteligencji.

Sygnał "Wow!" wciąż pozostaje tajemnicą
Sygnał "Wow!" wciąż pozostaje tajemnicą© Big Ear Radio Observatory and North American AstroPhysical Observatory (NAAPO), Wikimedia Commons

Od czasu odkrycia sygnału "Wow!" nasze możliwości obserwacyjne znacząco się rozszerzyły, jednak żaden podobny sygnał nie został ponownie zarejestrowany. Rozmaite hipotezy, od komety znajdującej się w pobliżu miejsca detekcji sygnału, przez odbicia od "kosmicznych śmieci", po atmosferyczne zaburzenia, nie dostarczyły przekonujących wyjaśnień. Ta tajemnica prowokuje do spekulacji zarówno w środowisku naukowym, jak i wśród entuzjastów teorii spiskowych, którzy widzą w niej dowód na ukrywanie kontaktów z obcą cywilizacją.

Niewyjaśniona Zagadka

Historia "Sygnału Wow!" wciąż fascynuje i inspiruje do poszukiwań. Jak podkreśla IFLScience, pomimo wielkich postępów technologicznych i naukowych, ta niewytłumaczalna anomalia przypomina o niezgłębionych jeszcze tajemnicach wszechświata. Czy była to chwilowa anomalia, nieuchwytny sygnał z odległej cywilizacji czy coś, co jeszcze nie mieści się w naszym rozumieniu kosmosu? Odpowiedź na to pytanie wciąż pozostaje otwarta, zachęcając do dalszych badań i eksploracji kosmosu.