Za ocean w mniej niż godzinę. Ludzkość wyprzedza dźwięk

Portal The Debrief informuje, że Stany Zjednoczone pracują nad nowym silnikiem hipersonicznym, który ma szansę zrewolucjonizować lotnictwo. Wyposażony w tę konstrukcję samolot ma rozpędzać się do prędkości nawet 17-krotnie większej od prędkości dźwięku.

Za ocean w mniej niż godzinę. Ludzkość wyprzedza dźwiękSamolot na niebie.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Norbert Garbarek
6

Opracowywany przez amerykańskie Laboratorium Badawcze Marynarki Wojennej (Naval Research Laboratory) zmienny silnik hipersoniczny, który może zmieniać kształt w locie zapewnia większą wydajność w porównaniu z obecnie istniejącymi silnikami naddźwiękowymi. Otwiera to drogę do stworzenia samolotu rozpędzającego się do prędkości nawet mach 17, a to istotnie wpłynie na podróże międzykontynentalne.

Lot z Londynu do Nowego Jorku w niespełna godzinę

Portal UCF Today wyjaśnia, że technologia napędów, które pozwalają rozpędzać statki powietrzne do prędkości ponaddźwiękowych istnieje już od lat 60. ubiegłego wieku. W wyścigu o stworzenie jak najbardziej wydajnego systemu uczestniczą przede wszystkim Stany Zjednoczone, Rosja oraz Chiny.

Finansowany z grantu projekt Naval Research Laboratory jest próbą wyprodukowania silnika, który umożliwi podróż przez Atlantyk w czasie ok. 30 minut. Przekształcająca swoją konfigurację w trakcie lotu hipersoniczna jednostka napędowa różni się nieco od większości silników tego typu. "Większość silników hipersonicznych ma konstrukcję stałą ze względu na wymagające warunki lotu" – wyjaśnia Kareem Ahmed z University of Central Florida.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Projektowany w USA silnik ma natomiast charakteryzować się wzrostem wydajności dzięki konfigurowalnej konfiguracji silnika. Oznacza to, że jednostka może dostosowywać swoją powierzchnię w celu maksymalizacji mocy i ciągu. "To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie w przypadku silników hipersonicznych" – zauważa Ahmed.

Jak wyjaśnia portal UCF Today, opracowywany silnik hipersoniczny to jednostka typu "scramjet", czyli zdolna do spalania powietrza bez spowalniania do prędkości poniżej prędkości dźwięku – czyli tak, jak odbywa się to w tradycyjnych silnikach odrzutowych. Obecnie zmienny (morfujący) silnik znajduje się na etapie testów eksperymentalnych. Pozwolą one dokładnie określić wydajność konstrukcji. Nie są znane szczegóły dotyczące wprowadzenia jednostki do seryjnej produkcji.

Wybrane dla Ciebie

TUSK na polskim czołgu. Wszystko widać na zdjęciu
TUSK na polskim czołgu. Wszystko widać na zdjęciu
To już oficjalne: Elon Musk ma własne miasto. Starbase z prawami miejskimi
To już oficjalne: Elon Musk ma własne miasto. Starbase z prawami miejskimi
Rosja rozwija nowe jądrowe pociski. Pentagon ostrzega przed zagrożeniem
Rosja rozwija nowe jądrowe pociski. Pentagon ostrzega przed zagrożeniem
Długie ręce "boga wojny". Artyleria lufowa o zasięgu 150 km
Długie ręce "boga wojny". Artyleria lufowa o zasięgu 150 km
Polska broń na podboju Japonii. Jest na targach DSEI Japan
Polska broń na podboju Japonii. Jest na targach DSEI Japan
"Bardzo potrzebna umowa". Wolski o planach Polski
"Bardzo potrzebna umowa". Wolski o planach Polski
Rosjanie próbują wykraść dane o naszej armii. Na celowniku sprzęt wojskowy
Rosjanie próbują wykraść dane o naszej armii. Na celowniku sprzęt wojskowy
Zrezygnowali ze sprzętu Rosjan. Wybrali Zachód, a teraz krytykują
Zrezygnowali ze sprzętu Rosjan. Wybrali Zachód, a teraz krytykują
Japonia się chwali swoją bronią. Lasery i railguny na DSEI Japan
Japonia się chwali swoją bronią. Lasery i railguny na DSEI Japan
Był dwa razy większy. Co się stało z Jowiszem?
Był dwa razy większy. Co się stało z Jowiszem?
Nawet 500 dronów dziennie. Ukrainiec o rosyjskich atakach
Nawet 500 dronów dziennie. Ukrainiec o rosyjskich atakach
Finlandia prezentuje superpocisk. To rewolucja artyleryjska
Finlandia prezentuje superpocisk. To rewolucja artyleryjska