Wściekłe pająki. Wszystkiemu winne zmiany klimatu

Źródło zdjęć: © iStock.com
Karolina Modzelewska
20.08.2019 12:37, aktualizacja: 20.08.2019 15:16

Zmieniający się klimat wywołuje wiele negatywnych skutków dla środowiska, które tak naprawdę trudno przewidzieć. Naukowcy właśnie odkryli kolejny z nich. Jest nim rosnący poziom agresji wśród pająków.

Większa częstotliwość i intensywność tropikalnych burz oraz cyklonów sprawia, że pająki, które przejawiają zachowania społeczne, stają się bardziej agresywne. Pozwala im to przetrwać burzową pogodę i przekazać swoje cechy nowym pokoleniom.

-Gdy poziom mórz podnosi się, częstotliwość występowania burz tropikalnych rośnie. Teraz będziemy musieli zmierzyć się z tym, jaki wpływ zjawiska te będą wywierały nie tylko na ludzi, ale i na zwierzęta – podkreśla biolog Jonathan Pruitt z McMaster University.

Dobrym przykładem efektów zachodzących zmian klimatycznych jest zachowanie pajęczaka nazywanego Anelosimus Studiosus. Gatunek zamieszkuje w Ameryce Południowej i Północnej, w tym na obszarze Zatoki Meksykańskiej i Wschodnich Wybrzeżach USA, które są regularnie nawiedzane przez tropikalne cyklony.

Zazwyczaj pająki z gatunku Anelosimus Studiosus żyją w koloniach w trójwymiarowych splątanych sieciach. W jednej sieci może żyć nawet do kilkuset samic. Nie wszystkie pająki pokojowo dzielą wspólną przestrzeń.

Pająki coraz bardziej agresywne

Gatunek wykazuje dwa różne fenotypy behawioralne. Niektóre pająki są łagodniejsze i tolerancyjne względem innych, a pozostałe przejawiają więcej agresji. Im więcej agresywnych pająków w sieci, tym bardziej agresywna jest cała kolonia.

Agresywne pająki szybciej reagują na pojawiające się zagrożenia i sprawniej łapią swoje ofiary. Dlatego też istnieje wyższe prawdopodobieństwo, że zaatakują osobniki swojego gatunku i dopuszczą się kanibalizmu. Zazwyczaj dotyczy on składanych jaj i samic.

Przyczyny agresywnych zachowań

Naukowcy uważają, że agresywność kolonii Anelosimus Studiosus jest przenoszona z pokolenia na pokolenie. Stanowi również czynnik determinujący możliwości przetrwania i płodność.

-Mówiąc szerzej, agresywność pająków jest skorelowana z zasobami siedlisk, które ulegają zmianom pod wpływem występujących tropikalnych cyklonów – dodają badacze.

W celu określenia wpływu tropikalnych cyklonów na zachowania pająków naukowcy badali próbki pobrane z różnych kolonii. Część z nich pochodziła z miejsc dotkniętych przez burze i cyklony. Pozostałe zostały pobrane w miejscach, w których nie występowały żadne ekstremalne zjawiska pogodowe.

Wyniki badania dowiodły, że w koloniach żyjących na obszarach występowania burz i cyklonów, pająki składały więcej jaj. Dodatkowo większa liczba osobników dożywała do wczesnej zimy. W próbkach kontrolnych występowały odwrotne tendencje.

Naukowcy wskazują, że agresywne zachowania pająków wiążą się ze zmniejszeniem zasobów żywności bezpośrednio po burzy. Podkreślają też, że samice-matki mogą być zbyt zajęte szukaniem pożywienia i ochroną zgromadzonych zasobów. Dlatego też nie mają czasu dla potomstwa, co zmusza ich młode do samodzielnego rozwijania umiejętności przetrwania.

Naukowcy ostrzegają, że dalsze ewolucyjne zmiany gatunku mogą prowadzić do innych mutacji, a ostateczne sprawić, że pająki będą groźne również dla ludzi.

Źródło: ScienceAlert.