Wpływają na chorobę Alzheimera i Parkinsona. Narażony na nie jest prawie każdy na świecie

Wpływają na chorobę Alzheimera i Parkinsona. Narażony na nie jest prawie każdy na świecie

Widoczne gołym okiem zanieczyszczenie powietrza w Delhi w Indiach.
Źródło zdjęć: © Getty Images
07.10.2020 10:10

Malutkie nanocząsteczki zanieczyszczające powietrze zostały odkryte w pniach mózgów młodych ludzi. Powodują one uszkodzenia molekularne związane z chorobą Alzheimera i Parkinsona – donosi The Guardian.

Portal, zauważa też, że "jeśli odkrycie zostanie potwierdzone, będzie miało konsekwencje dla populacji całego świata, ponieważ 90 proc. ludzi na Ziemi oddycha zanieczyszczonym powietrzem". Jednak eksperci są ostrożni co do ustaleń. Stwierdzili oni, że choć nanocząsteczki są prawdopodobną przyczyną uszkodzeń, to kwestię czy prowadzą one do choroby w późniejszym okresie życia, trzeba poddać obserwacji.

Guardian tłumaczy, że o ile istnieją już dowody statystyczne na to, że większe narażenie na zanieczyszczenie powietrza zwiększa wskaźniki chorób neurodegeneracyjnych, to nowe badanie pokazuje "możliwy mechanizm fizyczny, przez który powstają szkody".

Nagła śmierć

Naukowcy znaleźli liczne nanocząsteczki zanieczyszczeń w pniach mózgów 186 młodych ludzi z Mexico City, którzy zmarli nagle w wieku od 11 miesięcy do 27 lat.

Nanocząsteczki były ściśle związane z nieprawidłowymi białkami, które są cechą charakterystyczną choroby Alzheimera, Parkinsona i neuronów motorycznych. Stwierdzono, że nietypowe białka nie występowały w mózgach osób o podobnym wieku, pochodzących z mniej zanieczyszczonych obszarów.