Wojsko rozpoczyna loty. Dowództwo ogłosiło sukces

Wojsko rozpoczyna loty. Dowództwo ogłosiło sukces

C-130 Hercules - zdjęcie ilustracyjne
C-130 Hercules - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Ryan Fletcher, Ryan Fletcher
Norbert Garbarek
12.03.2024 11:10

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o pierwszym locie Herculesa C-130H w biało-czerwonych barwach. Przypominamy możliwości tych maszyn, które Polska otrzymała w ramach umowy z USA.

"Samolot 91-9141 to najmłodszy z 5 Herculesów wersji H, które otrzymaliśmy w ramach umowy z USA" – czytamy na profilu Dowództwa Generalnego RSZ na platformie X. Mowa o pierwszym locie trzeciego już (pozostałe dwa wciąż przechodzą prace obsługowe i przeglądowe) przekazanego na wyposażenie polskiego wojska egzemplarzu o numerze rejestracyjnym 91-9141.

To ten sam egzemplarz, który w grudniu 2023 r. wylądował w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Wcześniej przebywał w portugalskich zakładach OGMA, gdzie przeszedł przegląd strukturalny Programmed Depot Maintenance, którego przeprowadzenie opłaciły Stany Zjednoczone.

Przypomnijmy, że wspomniany samolot, który wykonał w ostatnim czasie pierwszy lot w polskich barwach, został przekazany Polakom przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w ramach procedury ramp-to-ramp (program, który ma na celu transfer w pełni aktywnych zasobów kluczowym partnerom USA w kontekście bezpieczeństwa).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

C-130H Hercules w polskiej armii

Samoloty C-130 w wariancie H to średnie transportery, za których produkcję odpowiada Lockheed Aeronautical Systems Company. Generalnie rzecz ujmując ich główną rolą jest transportowanie i zrzut na konkretne obszary sprzętu wojskowego, ale też wojsk. Jak wyjaśniała dziennikarka Wirtualnej Polski Karolina Modzelewska, Herculesy świetnie się do tego nadają, bo mogą startować i lądować z krótkich i nierównych pasów startowych.

Istotną zaletą C-130H jest ich ładowność. Duża przestrzeń ładunkowa pozwala na przewożenie m.in. śmigłowców, opancerzonych pojazdów, ale też licznych żołnierzy. Na pokładzie znajduje się bowiem miejsce dla 92 żołnierzy desantu lub 64 spadochroniarzy. Ponadto Hercules może transportować do 74 pacjentów na noszach (plus dwóch medyków).

Należy wspomnieć, że wariant H w porównaniu z wykorzystywanymi przez polską armię starszymi C-130 charakteryzuje się ulepszoną awioniką. Nie brakuje też w jego przypadku nowego radaru pokładowego Northrop Grumman AN/APN-241 NPCR oraz zmodernizowanych silników turbośmigłowych Allison T56-A-15 o mocy niemal 4600 KM.

Dzięki tej ostatniej modyfikacji C-130H Hercules może poruszać się na wysokości ponad 6 km z większą prędkością – 589 km/h zamiast dotychczasowych 555 km/h. Ponadto udało się zwiększyć maksymalny pułap (z pełnym obciążeniem 19 t) do 7 km (z 5,8 km). Maksymalna masa startowa samolotu pozostała niezmieniona i wynosi niespełna 70 t.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie