Wojsko przejęło fragment drogi wojewódzkiej. Pojawiły się samoloty bojowe

Sztab Generalny WP pochwalił się zdjęciami ze szkolenia lotniczego ROUTE 604, które odbyło się w połowie marca. Na zdjęciach można zobaczyć, jak samoloty bojowe startują i lądują na fragmencie drogi wojewódzkiej nr 604 w pobliżu Wielbarku, który na czas manewrów został wyłączony z ruchu.

Starty i lądowania myśliwców na DOL
Starty i lądowania myśliwców na DOL
Źródło zdjęć: © Sztab Generalny WP
Karolina Modzelewska

21.03.2024 14:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak wyjaśnia Sztab Generalny WP w serwisie X (dawniej Twitter), szkolenie miało na celu przećwiczenie procedur lądowania, które w razie sytuacji kryzysowej umożliwią lotnictwu operowanie nawet po zniszczeniu macierzystej bazy. W trakcie ćwiczeń wykorzystano tzw. DOL (drogowy odcinek lotniskowy), czyli odcinek drogi publicznej przystosowany do startów i lądowań samolotów wojskowych znajdujący się między Wielbarkiem i Nidzicą. Sztab Generalny WP pochwalił się zdjęciami, które udało się zrobić podczas manewrów. Można je zobaczyć poniżej:

Samoloty bojowe na DOL

Starty i lądowania odbywały się w dniach od 10 do 14 marca 2024 r. w ramach Dragon-24, ale fragment drogi wojewódzkiej nr 604 o długości ok. 3 km był zamknięty od 6 do 17 marca 2024 r. To kolejne już typu manewry na DOL. Wcześniejsze miały miejsce we wrześniu 2023 r. W ostatnich uczestniczyły 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. W okolicach Wielbarku pojawiły się myśliwce F-16, MiG-29 i Su-22 polskich sił powietrznych, a także należące do Włoch myśliwce Eurofighter Typhoon, które obecnie stacjonują w Malborku w ramach misji Baltic Air Policing.

Wspomniane myśliwce czwartej generacji F-16 są istotnym elementem polskich sił powietrznych. Posiadamy 48 takich maszyn, w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+. Nie wszystkie myśliwce są jednak zdolne do działań operacyjnych. W uzbrojeniu polskich F-16 można znaleźć m.in. działko M61A 20 mm, kierowane pociski powietrze-ziemia AGM-65G2 Maverick, bomby Mk82 (227 kg), bomby Mk84 (907 kg) oraz radiolokacyjne rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

SięKlika #27: Wielka Stopa i AI, Polacy nie chcą elektryków, E-mail z „Policji”, Bitcoin żyje!

F-16 mają długość 15,03 m, rozpiętość skrzydeł 9,45 metra i mogą poruszać się z prędkością około 2 Ma, czyli blisko 2450 km/h. Maszyny wyprodukowane przez koncern Lockheed Martin wyposażono w wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych, w tym - radiolokator AGP-68 (pozwala na wykrywanie celów znajdujących się w odległości nawet 130 km), ruchome płaty skrzydeł zwiększające manewrowość czy zasobnik celowniczy PANTER.

Warto wspomnieć, że Polska oczekuje na dostawy 32 myśliwców F-35. Produkcja polskich maszyn ruszyła w 2023 r., a pierwsze cztery egzemplarze mają zostać przekazane w 2024 r. Nie trafią jednak do kraju. Będą służyły do szkoleń pilotów w Stanach Zjednoczonych. Oczekuje się, że myśliwce piątej generacji będą istotnym wzmocnieniem możliwości polskich sił powietrznych.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Komentarze (4)