Wojsko przejęło fragment drogi wojewódzkiej. Pojawiły się samoloty bojowe

Wojsko przejęło fragment drogi wojewódzkiej. Pojawiły się samoloty bojowe

Starty i lądowania myśliwców na DOL
Starty i lądowania myśliwców na DOL
Źródło zdjęć: © Sztab Generalny WP
Karolina Modzelewska
21.03.2024 14:14

Sztab Generalny WP pochwalił się zdjęciami ze szkolenia lotniczego ROUTE 604, które odbyło się w połowie marca. Na zdjęciach można zobaczyć, jak samoloty bojowe startują i lądują na fragmencie drogi wojewódzkiej nr 604 w pobliżu Wielbarku, który na czas manewrów został wyłączony z ruchu.

Jak wyjaśnia Sztab Generalny WP w serwisie X (dawniej Twitter), szkolenie miało na celu przećwiczenie procedur lądowania, które w razie sytuacji kryzysowej umożliwią lotnictwu operowanie nawet po zniszczeniu macierzystej bazy. W trakcie ćwiczeń wykorzystano tzw. DOL (drogowy odcinek lotniskowy), czyli odcinek drogi publicznej przystosowany do startów i lądowań samolotów wojskowych znajdujący się między Wielbarkiem i Nidzicą. Sztab Generalny WP pochwalił się zdjęciami, które udało się zrobić podczas manewrów. Można je zobaczyć poniżej:

Samoloty bojowe na DOL

Starty i lądowania odbywały się w dniach od 10 do 14 marca 2024 r. w ramach Dragon-24, ale fragment drogi wojewódzkiej nr 604 o długości ok. 3 km był zamknięty od 6 do 17 marca 2024 r. To kolejne już typu manewry na DOL. Wcześniejsze miały miejsce we wrześniu 2023 r. W ostatnich uczestniczyły 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. W okolicach Wielbarku pojawiły się myśliwce F-16, MiG-29 i Su-22 polskich sił powietrznych, a także należące do Włoch myśliwce Eurofighter Typhoon, które obecnie stacjonują w Malborku w ramach misji Baltic Air Policing.

Wspomniane myśliwce czwartej generacji F-16 są istotnym elementem polskich sił powietrznych. Posiadamy 48 takich maszyn, w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+. Nie wszystkie myśliwce są jednak zdolne do działań operacyjnych. W uzbrojeniu polskich F-16 można znaleźć m.in. działko M61A 20 mm, kierowane pociski powietrze-ziemia AGM-65G2 Maverick, bomby Mk82 (227 kg), bomby Mk84 (907 kg) oraz radiolokacyjne rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

SięKlika #27: Wielka Stopa i AI, Polacy nie chcą elektryków, E-mail z „Policji”, Bitcoin żyje!

F-16 mają długość 15,03 m, rozpiętość skrzydeł 9,45 metra i mogą poruszać się z prędkością około 2 Ma, czyli blisko 2450 km/h. Maszyny wyprodukowane przez koncern Lockheed Martin wyposażono w wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych, w tym - radiolokator AGP-68 (pozwala na wykrywanie celów znajdujących się w odległości nawet 130 km), ruchome płaty skrzydeł zwiększające manewrowość czy zasobnik celowniczy PANTER.

Warto wspomnieć, że Polska oczekuje na dostawy 32 myśliwców F-35. Produkcja polskich maszyn ruszyła w 2023 r., a pierwsze cztery egzemplarze mają zostać przekazane w 2024 r. Nie trafią jednak do kraju. Będą służyły do szkoleń pilotów w Stanach Zjednoczonych. Oczekuje się, że myśliwce piątej generacji będą istotnym wzmocnieniem możliwości polskich sił powietrznych.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)