Żołnierze już się cieszą. Wybrali inaczej niż Polska. Opłaciło im się

Na Węgrzech rozpoczęło się szkolenie załóg bojowych wozów piechoty KF41 Lynx. Ta nowoczesna konstrukcja będzie stanowić podstawę węgierskich jednostek zmechanizowanych. Co wiemy o tym sprzęcie i jakie są jego możliwości?

KF41 Lynx w węgierskiej armiiKF41 Lynx w węgierskiej armii
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 4.0, Lukas1325, Wikimedia Commons
Łukasz Michalik

Podstawą węgierskich jednostek zmechanizowanych był – podobnie jak w Polsce – opracowany w ZSRR w latach 60. bojowy wóz piechoty BMP-1 (w Polsce BWP-1). W 2007 roku Węgry wycofały jednak przestarzały sprzęt, rezygnując tym samym z wojsk zmechanizowanych (o trakcji gąsienicowej) na rzecz zmotoryzowanych (o trakcji kołowej).

Po kilkunastu latach przerwy "zmech" wraca jednak do węgierskiej armii, a miejsce starych BMP-1 zajmują nowoczesne, kupione w Niemczech i produkowane (dotyczy to części zamówionych pojazdów) na Węgrzech bojowe wozy piechoty KF41 Lynx. Budapeszt zamówił na razie 247 Lynksów w różnych konfiguracjach.

Pod względem modernizacji technicznej Węgry wyprzedziły - w kwestii wojsk zmechanizowanych - Polskę, gdzie wprowadzenie do służby pierwszych wozów bojowych Borsuk wciąż jeszcze należy do odległej przyszłości

KF41 Lynx to pojazd zaprojektowany i zbudowany przez koncern Rheinmetall. Projektowany od 2015 roku wóz został po raz pierwszy pokazany publicznie – w lżejszej od docelowej konfiguracji – już w roku 2016. Dwa lata później zaprezentowano docelową wersję KF41.

Tak szybkie tempo było możliwe dzięki przyjęciu przez koncern Rheinmetall założeń projektowych, zakładających modułową budowę nowego sprzętu i maksymalne wykorzystane istniejących, dostępnych i sprawdzonych rozwiązań technicznych.

Ma to na celu nie tylko uproszczenie projektowania nowego sprzętu, ale także ograniczenie ryzyka technicznego związanego z różnymi podzespołami pojazdu. Jest on oferowany w różnych wariantach, od bojowego wozu piechoty, poprzez pojazd medyczny czy rozpoznawczy, bo podwozie dla samobieżnego zestawu przeciwlotniczego Skyranger.

Masa Lynksa to – w zależności od konfiguracji - od około 35 do 50 ton. Pojazd ma 7,7 metra długości, jest obsługiwany przez 3-osobową załogę i może zabrać od sześciu do ośmiu żołnierzy desantu. Uzbrojenie pojazdu to armata 30 lub 35 mm zamontowana w wieży i przeciwpancerne pociski kierowane Spike.

Wybrane dla Ciebie
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?