Wielki Zderzacz Hadronów znowu w akcji. Pomógł w ważnych obserwacjach

Wielki Zderzacz Hadronów znowu w akcji. Pomógł w ważnych obserwacjach
Źródło zdjęć: © Getty Images | Ronald Patrick
Karolina Modzelewska
12.06.2021 13:34

Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego po raz kolejny wykorzystali słynny Wielki Zderzacz Hadronów w swoich badaniach. Tym razem dzięki niemu zauważyli, że cząsteczki mogą się przełączać pomiędzy materią a antymaterią. Odkrycie pomoże w dalszych badaniach Wszechświata.

Wielki Zderzacz Hadronów, czyli największy na świecie akcelerator cząsteczek (hadronów), który mieści się w ośrodku CERN, nieopodal Genewy, służy eksperymentom mającym na celu lepsze poznanie cząstek elementarnych. Dzięki niemu fizycy z Uniwersytetu Oksfordzkiego zaobserwowali, że cząsteczki subatomowe mają zdolność przełączania się pomiędzy materią a antymaterią i dzieje się to w spontaniczny sposób. Ta zdolność jest kluczowa do wyjaśnienia tego, dlaczego wszechświat w ogóle istnieje.

Wielki Zderzacz Hadronów pomaga odkrywać tajemnice Wszechświata

Eksperci w swoich badaniach skupili się na cząsteczkach o nazwie mezon powabny, które zawierają kwark powabny oraz antykwark lżejszy. Jak informuje portal WhatNext, "obliczenia wykazały, że przy zmianie stanu, mezon powabny zmienił swoją masę z minimalną różnicą wynoszącą tylko 0,0000000000000000000000000000000000001 g".

Pomimo tego, że odkrycie wydaje się pozornie nieistotne może mieć ogromne znacznie dla przyszłych badań Wszechświata. Naukowcy chcą wyjaśnić, dlaczego dominuje w nim materia, a antymateria stanowi tylko niewielką jego część.

Wielki Wybuch w teorii powinien był wytworzyć równe ilości materii i antymaterii we wszechświecie. Jednak gdyby tak było, przy zderzeniu cząstki te by się unicestwiły wzajemnie i ludzkość nigdy by nie powstała. Najnowsze odkrycie pozwala zrozumieć, dlaczego jednak stało się inaczej.

Badania pomogą zweryfikować hipotezę, zgodnie z którą cząsteczki subatomowe (w tym wspomniany mezon powabny) znacznie częściej zamieniają się z antymaterii na materię (niż z materii na antymaterię), dlatego materii jest więcej we Wszechświecie. To właśnie może być klucz do wyjaśnienia, dlaczego w ogóle istniejemy. Naukowcy planują już dalsze badania. Chcą dowiedzieć się m.in., co wpływa na zmiany stanu mezonu powabnego.