Eurosatory 2018: Premiera "ciężkiego" Lynxa

Koncern Rheinmetall kontynuuje rozwój nowej platformy gąsienicowej Lynx, prezentując po raz pierwszy na Eurosatory 2018 pojazd Lynx KF41 uzbrojony w nową wieżę Lance 2.0. Podobnie jak kołowa platforma Boxer 8x8, jest to maszyna o budowie modułowej, która pozwala na wykorzystanie szerokiej gamy konfiguracji. Maksymalna masa Lynx KF41 przekracza 50 ton, co zapewnia duże możliwości w zakresie uzbrojenia, opancerzenia i wyposażenia.

Eurosatory 2018: Premiera "ciężkiego" Lynxa
Źródło zdjęć: © defence24 | PAWEŁ K. MALICKI

06.07.2018 17:54

Dwa lata temu, podczas Eurosatory 2016 miał swoją huczną premierę pojazd Lynx KF35, reklamowany jako tańsza alternatywa dla bojowego wozu piechoty Puma. Był on wyposażony w tą samą wieżę Lance i mógł zabrać 6 żołnierzy desantu oraz 3 osobową załogę. Dwa lata później koncern Rheinmetall prezentuje większą i cięższa platformę Lynx KF41. Jest ona nieco większa i lepiej uzbrojona.

W wersji bojowego wozu piechoty wyposażony został w dwuosobową wieżę Lance 2.0 firmy Rheinmetall. Została ona przekonstruowana względem starszej wersji przede wszystkim w celu zwiększenia poziomu ochrony i podniesienia funkcjonalności, ale również aby umożliwić dalszy rozwój konstrukcji. Jej uzbrojenie podstawowe stanowi 30 mm armata automatyczna MK-30-2/ABM produkowana przez Rheinmetall i sprzężony karabin maszynowy 7,62 mm. Już niebawem ma być też dostępna wersja z armatką Wotan kalibru 35 mm. Uzbrojenie dysponuje możliwością elewacji w zakresie +45/-10 stopni, co jest istotne podczas walki np. w terenie zurbanizowanym.

Uzupełnienie dla tego uzbrojenia stanowi zdalne sterowany moduł uzbrojenia sprzężony z przyrządami obserwacyjnymi dowódcy. Zwykle dysponuje on karabinem maszynowym 12,7 mm ale możliwe są też inne warianty. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie na obu bokach wieży „komór uzbrojenia”, które mogą pomieścić w sobie po dwa przeciwpancerne pociski kierowane (np. Spike LR2) lub inne systemy uzbrojenia, moduły walki radioelektronicznej, bezzałogowce, amunicje krążącą czy aktywne systemy samoobrony.

Pojazd Lynx KF41 ma budowę modułową i składa się z części nośnej i modułów „zadaniowych”, podobnie jak kołowy pojazd Boxer, również produkowany przez Rheinmetall. Wymiana modułów jest możliwa z użyciem dźwigu o odpowiedniej sile i nie wymaga dodatkowych prac, poza przyłączeniem instalacji pokładowych.

Obecnie Rheinmetall oferuje więc dwie wersje. Jedna z nich to 34 tonowy transporter opancerzony wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, 10 osobowy przedział desantu i miejsce dla załogi. W konfiguracji bojowego wozu piechoty oprócz wieży Lance 2.0 moduł mieści również przedział desantowy dla 8 żołnierzy z pełnym wyposażeniem a jego masa całkowita po zastosowaniu maksymalnego poziomu opancerzenia może przekroczyć 50 ton.

Jak informuje producent pojazd nawet z maksymalnym obciążeniem zachowuje wysoką dynamikę dzięki nowoczesnemu zawieszeniu, sześciobiegowej przekładni automatycznej firmy Renk i silnikowi diesla z doładowanie firmy Liebherr o mocy 1140 KM. Lynx KF41 może poruszać się z prędkością do 70 km/h i dysponuje zasięgiem ponad 500 km. System pokładowej komunikacji i wymiany danych korzysta z opcji rozszerzonej rzeczywistości, zapewniającej pole widzenia 360 stopni w świetle widzialnym i podczerwieni oraz wymianę danych w czasie rzeczywistym dzięki systemowi łączności szerokozakresowej połączonej z BMS.

Jak podkreślają przedstawiciele producenta, równocześnie Lynx jest oparty o sprawdzone rozwiązania stosowane w innych pojazdach, co zapewnia relatywnie niskie koszty pozyskania i eksploatacji oraz niskie ryzyko projektu. W konstrukcji zastosowano wiele rozwiązań „z półki” stosowanych przez koncern Rheinmetall w innych konstrukcjach, takich jak gotowy silnik Liebherr, układ przeniesienia mocy Renk stosowany w pojazdach Puma i Ajax, stanowisko kierowcy i system elektryczny z ARV Kodiak czy gąsienice działa samobieżnego PzH2000.

W połączeniu ze skalowalnym opancerzeniem i modułową budową użytą już w KTO Boxer, Lynx KF41 i KF35 są propozycją dla tych odbiorców, którzy nie mogą sobie pozwolić na bojowe wozy piechoty typu Puma, lub poszukują bardziej uniwersalnej platformy. Nawet niemiecka armia, która już zakontraktowała wozy Puma, planuje pozyskać wozy Lynx do aplikacji specjalnych.

Źródło artykułu:Defence24
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (371)