Walczył z dinozaurem. Naukowcom oczy wyszły z orbit jak to zobaczyli

Walczył z dinozaurem. Naukowcom oczy wyszły z orbit jak to zobaczyli

Skamielina przedstawiająca walkę ssaka i dinozaura
Źródło zdjęć: © Scientific Reports
Mateusz Tomiczek
23.07.2023 11:11

Na stanowisku paleontologicznym w Chinach dokonano niezwykłego odkrycia, wyjątkowego na skalę światową. Skamielina zachowała przez miliony lat scenę walki niewielkiego ssaka przypominającego trochę borsuka z trzy razy większym od niego dinozaurem.

Wielkie jaszczury rządziły Ziemią w mezozoiku, jednak jak się okazuje, istniejące już wtedy ssaki nie były jedynie bezbronnymi ofiarami, które padały ofiarą dinozaurów. Znalezisko chińskich paleontologów we współpracy z kanadyjskimi uczonymi z Canadian Museum of Nature, sugeruje, że niektóre mniejsze ssaki mogły żerować na większych od siebie gadach. Paleontolog Jordan Mallon powiedział w wywiadzie, że kiedy po raz pierwszy zobaczył tę skamielinę "oczy wyszły mu z orbit", to pierwsze takie znalezisko w historii.

Pradawna walka utrwalona w kamieniu

Przez długi czas paleontolodzy byli przekonani, że ssaki w okresie dominacji gadów były zbyt małe, aby polować na dinozaury, jednak okazuje się, że jest inaczej. Ssakiem, którego tu widzimy jest Repenomamus robustus, który miał mniej więcej wielkość dzisiejszego borsuka. To jeden z największych przedstawicieli gromady ssaków w tamtych czasach, lecz nadal co najmniej trzy razy mniejszy od swojego przeciwnika. W przeciwnym narożniku tej walki znalazł się Psittacosaurus lujiatunensis, czyli roślinożerny dinozaur mierzący około 120 cm wzrostu i zaopatrzony w dziób podobny do papuziego.

Według Jordana Mallona sposób, w jaki oba stworzenia są splecione w skamielinie, wskazuje na walkę, a nie na żerowanie ssaka na martwym dinozaurze. Kości dinozaura nie noszą też śladów ogryzania, co mogłoby wskazywać na jego rolę jako padliny. Według paleontologa ssaki rzadko polują na zwierzęta tak bardzo przerastające je masą, ale sytuacje takie się zdarzają. Jako przykład Mallon podał rosomaka, któremu zdarza się polować na znacznie większe od siebie karibu.

Wizualizacja walki na podstawie skamieliny
Wizualizacja walki na podstawie skamieliny© Scientific Reports

Niestety na podstawie samej skamieniałości nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy Repenomamus polował w stadzie jak na przykład lwy lub gepardy, jednak jest to niewykluczone.

Ssaki mogły zjadać dinozaury

Te niemal całkowicie kompletne szkielety zostały znalezione w północno-wschodniej prowincji Liaoning w Chinach, w miejscu zwanym"chińskimi Pompejami" w 2012 roku, lecz ostrożne badania paleontologów nadal trwają. Na tym obszarze odkryto znaczną liczbę szczątek dinozaurów i innych zwierząt, dobrze zachowanych w wulkanicznym popiele.

Już w 2005 roku odkryto poszlaki wskazujące na to, że ssaki spożywały mięso dinozaurów. Takim dowodem była skamielina Repenomamusa, w którego żołądku znajdowały się pozostałości małego Psittacosaurusa. Był to wystarczający dowód na padlinożerstwo, jednak dopiero skamieniałość wydobyta w 2012 roku dowodzi, że ssaki te polowały na dorosłe gady.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski