US Navy pracuje nad samolotem zasilanym energią słoneczną. Będzie latał 90 dni bez przerwy

US Navy pracuje nad samolotem zasilanym energią słoneczną. Będzie latał 90 dni bez przerwy

Marynarka Wojenna USA może zyskać nowy samolot, który będzie napędzany energią słoneczną
Marynarka Wojenna USA może zyskać nowy samolot, który będzie napędzany energią słoneczną
Źródło zdjęć: © YouTube | NewScientist
Karolina Modzelewska
05.08.2021 18:33

Marynarka Wojenna USA pracuje nad bezzałogowym samolotem, który może pozostawać w powietrzu przez 90 dni dzięki ogromnym panelom słonecznym, zamontowanym na każdym ze skrzydeł. Według New Scientist maszyna będzie służyć jako platforma komunikacyjna lub wspierać działania związane z eskortowaniem statków.

Samolot jest produkowany przez amerykańsko-hiszpańską firmę lotniczą Skydweller Aero. Firma podpisała kontrakt o wartości 5 milionów dolarów na opracowanie maszyny z Marynarką Wojenną USA. Samolot najprawdopodobniej zostanie wykorzystany w celach komunikacyjnych lub obserwacyjnych. Jego zastosowanie pozwoli Amerykanom na ciągłe obserwowanie okolicznych mórz podczas eskortowania statków.

Samolot napędzany energią słoneczną

Część z takich rejsów zajmuje kilka miesięcy, dlatego zastosowanie energii odnawialnej pozwoli na znaczną oszczędność kosztów oraz redukcję generowanych zanieczyszczeń. Obecnie podczas patroli morskich Marynarka Wojenna wykorzystuje drony, które mogą pozostawać w powietrzu przez zaledwie 30 godzin.

Maszyna powstaje na bazie załogowego samolotu solarnego Solar Impulse 2, który w latach 2015-2016 wykonał lot dookoła świata i łącznie pokonał 43 041 kilometrów. Był to pierwszy samolot zasilany wyłącznie energia słoneczną. Firma Skydweller Aero przekształciła projekt, usuwając m.in. fotel pilota. Wprowadzone innowacje i ulepszenia mają pozwolić na osiągnięcie większego zasięgu, a także umożliwić transport dodatkowych ładunków.

- Obecnie realizujemy nasz plan, aby przetestować autonomiczny lot, następnie autonomiczny start, następnie autonomiczne lądowanie i wreszcie nasz pierwszy w pełni autonomiczny lot – powiedział w rozmowie z New Scientist, dyrektor generalny Skydweller Aero, Robert Miller. Dodał: - kiedy to wszystko zostanie udowodnione, przejdziemy do testów wytrzymałościowych, których celem jest działanie przez ponad 90 dni.

Samolot, nad którym pracują eksperci, posiada skrzydła o rozpiętości około 72 metrów. Na nich rozmieszczono ogniwa fotowoltaiczne, zajmujące powierzchnię blisko 270 metrów kwadratowych. Wytwarzają one do 2 kilowatów energii. Na swój pokład maszyna może zabrać ładunek (np. sprzęt radarowy i kamery) o wadze 360 kilogramów. Firma planuje również przetestować wodorowe ogniwa paliwowe, które pomagałyby utrzymać funkcjonalność samolotu w przypadku złych warunków pogodowych.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)