Upiorne odkrycie. Te gwiazdy zaskoczyły naukowców

Upiorne odkrycie. Te gwiazdy zaskoczyły naukowców

Naukowcy byli zaskoczeni odkryciem
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
15.02.2021 17:11

Naukowcy, przyglądając się krawędziom umierających gwiazd, zauważyli coś przerażającego. To fragmenty nieistniejących planet, osadzone w atmosferze otaczającej martwe gwiazdy. Są pozostałościami układów gwiezdnych, które kiedyś mogły wyglądać jak nasz Układ Słoneczny.

W artykule opublikowanym na łamach czasopisma naukowego "Nature Astronomy" zespół europejskich naukowców szczegółowo opisał, w jaki sposób zbadał dane z kosmicznego obserwatorium Gaia, aby zidentyfikować skład pierwiastkowy atmosfer otaczających cztery białe karły.

Umierające gwiazdy

Eksperci odkryli "jednoznaczne" dowody na obecność metali charakterystycznych dla planet typu ziemskiego. Wszystko wskazuje więc na to, że badane białe karły noszą pozostałości dawnych planet.

Każdy z białych karłów badanych przez naukowców dawniej znajdował się w centrum swojego własnego układu planetarnego. Kiedy jednak gwiazdy zaczęły umierać, doszło do rozerwania planet tworzących układ za sprawą przyciągania grawitacyjnego. Eksperci uważają, że skorupy planet zostały wchłonięte przez umierające gwiazdy.

- Porównując wszystkie te pierwiastki razem z różnymi typami materii planetarnej w Układzie Słonecznym, stwierdziliśmy, że skład różni się wyraźnie od wszystkich z wyjątkiem jednego typu: skorupy kontynentalnej - powiedział Mark Hollands, główny autor badania i astrofizyk z University of Warwick w rozmowie z portalem Live Science.